Läs mer om våra bloggare här: De vill knyta ihop e-handel och media

De flesta av oss som inte är 100 procent “digital natives” kommer nog ihåg när man läste tidningar som Café eller Elle och fick slå upp sidan längst bak med inköpsställen för att se var man kunde hitta produkterna från reportagen i tidningen (typ så här). Dessa inköpsställen var ofta ett telefonnummer till butikens kontor, inte supersmidigt att shoppa det man såg i tidningen helt enkelt.

När medier såväl som butiker flyttade till internet, så började förlagen utforska den givna kopplingen till e-handel. Oftast skedde det då tillsammans med en e-handlare i en så kallad ‘white label-lösning’, det vill säga att e-handlaren i princip gjorde en kopia av sin e-handel, bytte ut loggan mot tidningens logotyp och visade enbart tidningens urval av produkter. Den här lösningen har inte fungerat särskilt bra av flera anledningar, till exempel så tappar man kopplingen till det redaktionella innehållet och det som blir kvar är enbart produkter från en butik.

Mycket har hänt sedan dess på internet; på mediesidan så är det inte längre bara de gamla mediehusen utan även bloggnätverk, tv-program, social media stjärnor och andra typer av ’nya mediehus’ som alla just nu utforskar nya sätt att tjäna pengar på sin trafik. Och kopplingen till e-handel är för många den mest självklara vägen att gå, inte minst för att onlinemedier redan driver stora volymer av försäljning utan att få något för det...

Vi startade Apprl för att möjliggöra just detta och satte upp ett antal kriterier för vad vår lösning skulle uppfylla för medier:

1. Apprl ska vara superenkelt att använda, man ska inte ens behöva en programmerare för att implementera vår lösning.

2. Apprl ska passa bra in i olika redaktionella miljöer med format som upplevs som bra innehåll och hjälper besökaren snarare än står i vägen som traditionell annonsering.

3. Man ska som medier kunna ha ett brett urval av produkter från många av världens bästa onlinebutiker.

4. Man ska som medier kunna tjäna bra med pengar jämfört med andra alternativ.

5. Man ska som medier inte behöva hantera betalningar, logistik och distribution utan bara fokusera på själva innehållet.

Än så länge verkar vi vara rätt ute med vilken typ av lösning medier behöver för att börja med e-handel, hör gärna av er med åsikter om detta
(@martinlanden)!

Vi är tidigt ute på resan att ta fram världens bästa e-handelslösning för medier, men vi har med oss många av vad vi tycker är de bästa butikerna såväl som medierna för att få detta att hända och på riktigt förändra hur e-handeln fungerar.