Det är de mjuka värdenas tider nu. Jag är på spaning på Internetdagarna och slås av hur ofta talarna, när de pratar digitalt engagemang i framför allt sociala medier, tar upp och poängterar vikten av vad vi traditionellt brukar kalla mjuka ord.

Jag lyssnar och hör: “nära”, “bekräfta dina besökare”, “se din målgrupp”, “engagemang”, “relationer”, “äkthet”, “känslor”, “glädje”, “fira allt ni kan”, “tydlighet”, “transparens”, “humor”, “närvaro”, “inget fjäsk”. Med hejarop och stöd av de ”lite hårdare” begreppen ”mät” och ”följ upp”.

Kommunikation handlar alltid om två parter, den som är avsändare och den som är mottagare. Länge har arbetet med marknadsföring i sociala medier fokuserat på vad vi säger, hur vi säger det och varför vi säger det. Kanske har vi glömt den andra parten. Vad gör våra besökare med det vi säger, hur mottas vårt budskap och hur möter det mottagarens behov?

Relaterat: Tre e-postmissar du aldrig får göra igen

Det är klart att vi inte kan dela gulliga hundar och katter hela tiden, det är inte något relevant budskap. Men vi behöver föra in lite lekfullhet i vår kommunikation. Allt behöver inte vara så allvarligt hela tiden. Och det vi säger måste vara och kännas äkta.

Relaterat: Polisen – en otippad succé på Facebook

Jag gjorde premiär i Internetworldpodden förra veckan. När jag utvärderar min insats ger jag mig själv en svag trea i betyg. Det var okej, men det finns förbättringspotential. Framför allt kunde jag visat mer hur roligt jag tycker att det är! Att få spela in en podd där vi pratar om mina favoritämnen, kan det bli bättre? Självklart vill jag diskutera med tyngd och expertkunskap, men hallå, lite mer känsla kan jag bjuda på.


Prenumerera på podden! Du hittar oss i iTunes och på Libsyn.


Personligt, men inte privat. Seriöst, men inte gravallvarligt. Spontant, men samtidigt inte ogenomtänkt. Professionellt, men ändå inte tråkigt. Humoristiskt, men absolut inte tramsigt.

Och så mäter vi effekten och följer upp investeringen, förstås.

P.S. Missa inte Annie Machon, tidigare spion och visselblåsare, som på Internetdagarna talade om säkerhet kontra integritet. Mycket bra! Går att se i efterhand på internetdagarna.se.


Katarina Strömberg är chefredaktör på Inetrnetworld. På Twitter är hon: @Katcob