Skulle du betala medlemsavgift för att få handla i en webbshop? Alltså. Skulle du kunna se dig själv betala, såsom du gör för att gå på bio, för att få köpa saker? Näe? Inte jag heller. Men jag är helt övertygad om att det är just detta vi som utvecklar lösningar för e-handel behöver ha som målsättning.

Läs mer om Apprl: De vill knyta ihop e-handel och media

Över 50 procent bounce rate, konverteringsgrad på 2,5 procent på bruttotrafiken, konstant prispress och mängder av returnerade varor. Är vi nöjda med det? Näe? Jag trodde väl inte det heller. Det är här e-handeln är i dag och därför har vi en lång väg att vandra.

Jag tillhör en av alla de människor som inte ännu har hittat glädjen i att handla kläder på nätet. Kanske är det för att jag är en så kallad ”speed shopper” som springer genom stan och ögnar skyltfönster tio gånger innan jag snabbt som attan springer in i en butik för att plocka ett plagg, får med mig en packe strumpor och något nytt medlemskap på vägen ut.

Att handla på nätet innebär i dag för stor friktion för mig. Resan mellan inspiration eller behov, till att faktiskt ha plagget på mig är för lång. Butikerna på nätet saknar kontext och motivationslagret jag behöver bygga upp för att se nyttan i att konvertera blir därför för svagt.

Som köpare vill jag kunna känna och inte bara se. I en webbshop kan jag i bästa fall sortera och sätta ihop olika stilar innan jag väljer att köpa plaggen. Det är för mekaniskt. För lite fokus på det som faktiskt är viktigt när det kommer till mode och stil, nämligen sammanhang.

Läs mer: Så bör medier börja med e-handel

Den tes jag har, och som jag delar med många andra, är att du med ett ökat inslag av kontext, både ökar köparens motivation till att köpa ett plagg, liksom drar ned deras rädsla för att plagget inte kommer att motsvara dennes förväntningar.

Här vill jag vara med och skapa förändring. Därför jobbar jag med Apprl. I mitt huvud handlar Apprl om så mycket mer än publishers och mode. Apprl är i min värld ett test av en teknisk lösning för att sätta produkter i en kontext där användaren får svar på fler frågor innan den går med på att köpa en produkt.

Jag tror det är hitåt utvecklingen är på väg. Att inte bara köpa, utan också att känna. Själva köpprocessen i sig självt ska bli en upplevelse användaren näst intill ska vara beredd att betala för. En upplevelse och inte ett hinder. Det är hitåt jag vill ta e-handeln.

Resan mot den friktionslösa shoppingupplevelsen har bara börjat. Första steget var att få tekniken att fungera. Nästa steg i framfarten blir att sätta produkter i ett sammanhang! Vad som händer efter det vet jag inte. Kanske har du någon idé?