Sällan har ett tema känts så rätt i tiden. Nästan varje möte jag deltar på slutar med att vi pratar om det som håller på att omdefiniera marknadsföring just nu: programmatic buying, marketing automation, smart data och datadrivna beslut.

Därför känns det mer än rätt att Webbdagarna Stockholm 2015 har huvudtemat Smarta affärer. Det är inte bara marknadsföring som är under förändring, utan hela affärsstrategier, organisationer och arbetssätt. 
Det går så snabbt just nu att de flesta av oss inte hänger med. Vi nickar instämmande när föreläsare förkunnar att data är den nya oljan och att alla medieköpsbeslut måste ske automatiserat. Men den 24-25 mars ska vi se till att du verkligen lär dig förstå och använda dessa smarta verktyg och system på rätt sätt. Du får träffa företagen och experterna som ligger i framkant. Hugo Liu, forskare på Ebay, kommer att prata om hur Ebay personifierar köpupplevelsen utan att upplevas som för privata. Och Tobias Zehnder, grundare av den schweiziska webbyrån Web Republic, berättar vad som sker när man blandar data med kreativitet och låter datadrivna beslut styra stora delar av organisationen.

I ett av kunskapsspåren, ”Smart marknadsföring”, har vi ett pass som heter ”Fem saker du inte har vågat fråga om programmatic”. För tro mig, du är inte den enda som inte har greppat fullt ut vad det är och, framför allt, hur det kan gynna dig. I flera av kunskapsspåren går vi in på djupet på dessa aktuella ämnen, men även fler områden som e-handel, sociala medier, design, mobilt med mera.

Det finns flera andra sätt att se på smarta affärer som vi också tycker är viktiga att belysa. Att alltid förväntas vara uppkopplad och leverera snabba resultat kräver smarta organisationer och arbetssätt. Hur jobbar man på ett smart sätt för att skapa en hållbar arbetssituation för sig själv? Se gärna Nina Åkestams hyllade presentation från Webbdagarna Göteborg på just det temat. En annan aspekt som företag inte heller har råd att lägga åt sidan är att väva in CSR i den dagliga verksamheten och våga ta sig an en vision och en plan som är större än den egna kärnaffären. Vi flyger in ingen mindre än Cindy Gallop, Business & Brand Innovator, som ska prata om just det.

Hoppas att vi ses den 24-25 mars på Webbdagarna Stockholm. Det blir två intensiva dagar med fullt fokus på smarta affärer.


Intresset är större än någonsin för Webbdagarna Stockholm 24-25 mars. Ta chansen och säkra din plats! Hundratals har redan anmält sig på www.webbdagarna.se/stockholm