På mindre än ett år har Testagram rekryterat 5000 prenumeranter av paket med varuprover i full storlek med mat, skönhetsprodukter och annat utan någon marknadsföring. Prenumeranterna betalar 99 kronor per paket, som de inte vet vad de innehåller.

– Kvinnor gillar att bli överraskade och efter varje box vi har skickat ut sprids bilder på innehållet på sociala medier. Vi får tusen nya prenumeranter efter varje box, säger Mari-Linn Stenlund, Testagrams grundare och tidigare PR-konsult.


Mari-Linn Stenlund

Testagrams grundare Mari-Linn Stenlund har fått jobba hårt för att övertyga den konservativa livsmedelsbranschen att testa nya sätt att kommunicera med kunderna.

Testagram är ett svar på hur varumärken ska marknadsföra sina produkter till konsumenter som fått ökad makt tack vare sociala medier. Prenumeranterna gillar paketen, det svåra jobbet har varit att övertyga den konservativa livsmedelsbranschen att testa nya sätt att kommunicera med kunderna.

– Jag har jobbat mycket hårt. Men det blir lättare och lättare. Varumärken som varit med en gång vill gärna vara med fler gånger, säger hon.

Mari-Linn hävdar att konceptet är helt unikt i världen. Idén fick hon när en kollega bjöd henne på gott iste som gjordes med kallt vatten och en te-påse.

– Teet var så gott att jag rekommendera det till minst sex vänner. Det fick mig att tänka på hur man kan kommunicera direkt med kunder. När jag själv handlar mat med barn hängande i benen är jag inte så öppen för nya budskap, säger hon.

Mari-Linn Stenlund driver Testagram tillsammans med Tim Svensson som sålde e-handelsplattformen E-butik till Jetshop i augusti 2013. Han började som bollplank och gick in som delägare och aktiv partner i oktober förra året.

Paketet skickas som varubrev med Posten. Företagen som skickar med varuprover får betala för sin del av fraktkostnaden.

– Det är viktigt att det är smidigt för kunderna att hämta paketen. Därför valde vi Posten som logistikleverantör, säger Mari-Linn Stenlund.

När Testagram nått 10 000 prenumeranter kommer paketen att anpassas utifrån vad prenumeranterna är intresserade av. När Internetworld registrerade sig fick vi fylla i ganska många frågor om intressen, barn och annat.

Testagram har valt att bygga beställningssajten på Wordpress med WooCommerce tillsammans med Wordpress-konsulterna Angry Creative. Kunderna betalar prenumerationen med kort.

I år räknar de med att omsätta åtta miljoner kronor och gå med vinst.

–Vi får många förfrågningar från investerare som vill investera, men vi har avvaktat, säger hon.


Missa inte Urban Lindstedts spår om e-handel i samband med Webbdagarna Stockholm 24-25 mars: http://www.webbdagarna.se/stockholm-2015/startsida