Resebolagen var tidigt ute på nätet och i dag är det få kunder som väljer att inte boka sin resa på nätet. Det har länge varit en angenäm och smidig upplevelse att boka online, men de stora resesajterna har ändå lyckats förfina sina tjänster än mer. En tydlig trend är att det inte längre handlar om att erbjuda endast en webbplats utan ett digitalt smörgåsbord med smarta kringtjänster i form av appar och en stark närvaro i sociala medier, där kunderna tillbringar allt mer tid.

En bra resesajt ska vara lätt att överblicka och erbjuda en smidig köpprocess, men framförallt inspirera till resande genom att låta besökaren drömma sig bort till andra delar av världen. Vi tycker också att resenärerna ska bjudas in till att sätta betyg på och recensera olika hotell och resmål. Ett grundkrav är att sajterna ska vara mobilanpassade.

Läs mer: Så utser vi Sveriges bästa på nätet


Fritidsresor

Vinnare: Fritidsresor

Med en luftig och modern form lyckas Fritidsresor verkligen inspirera till resande samtidigt som sajten är mycket användarvänlig. Under 2014 blev sajten till stora delar responsiv för att se lika bra ut på alla plattformar. Man lanserade också nytänkande appen ”Min semester” som förser resenären med all information hen behöver inför resan. Det går till och med att chatta med reseledaren inför avresan så att man kan detaljplanera semestern i hemmets lugna vrå. Perfekt för den som vill mildra sin resfeber inför det stora äventyret.

Fakta
Sajtansvarig: David Bustos (Online Sales Manager) och Annica Söder (Utvecklingsansvarig)
Antal heltidstjänster: ca 20
Publiceringsverktyg: Hybris, EpiServer 4 och 7
Sajten är byggd av: TUI Nordic
Unika besökare per vecka: ca 300 000

Här är de övriga resesajterna som hör till Sveriges bästa 2015:


Ving

Ving

Ving utnyttjar de digitala möjligheterna maximalt för att bygga en relation med sina kunder och är ett föredöme när det gäller närvaron i sociala medier. Presentationen av resmålen och hotell håller högsta klass, men vi ställer oss frågande till att man valt bort en mobilanpassad sajt. Ving ser helst att besökare som använder en mobil enhet laddar ner företagets app, men vi tycker att man även borde ha satsat på en responsiv, mobilanpassad sajt.

Skistar

Skistar

Förra årets vinnare är riktigt bra på att bygga upp förväntningarna inför skidresan, bland annat med hjälp av snörapporter och webbkameror på plats i backarna. Ur kundperspektiv är sajten supersmidig eftersom allt finns samlat under ett tak, inklusive skiduthyrning och shoppingmöjligheter för dig som letar skidor och tillbehör. Vi längtar redan efter nästa sportlov.

Kilroy

Kilroy

Researrangören Kilroy har en tydlig nisch och en egen identitet, något man verkligen lyckas förmedla på nätet. Här erbjuds intressant läsning om hur man förbereder sig inför långresan eller volontärarbete utomlands, ett smart grepp som gör att vi gärna stannar länge på sajten.


SJ

SJ

Trotjänaren SJ har en lågpriskalender för oss som vill komma så billigt undan som möjligt och har satsat på en egen app där man kan köpa tågbiljetter. Man har också förstått vikten av att synas i sociala kanaler som Facebook och Instagram. Trots att man fått ta emot en del stryk med anledning av försenade tåg är det hit vi kommer för att boka miljövänligt resande över hela Sverige. Tack vare möjligheten att skapa eget konto och få biljetten i form av ett sms är det smidigare än någonsin att boka tågresan. Sajten har i sitt grundutförande hängt med ett bra tag och en helt ny sajt ska, i skrivande stund, lanseras inom kort.

Läs mer: Här är Sveriges 100 bästa sajter 2015

Fakta

Årets tema på Webbdagarna Stockholm 24-25 mars är "smarta affärer" – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Bland talarna finns Youtube-stjärnan Clara Henry och personerna bakom den uppmärksammade #805millionnames-kampanjen med Zlatan. Passa på att säkra din plats, biljetterna är på väg att sälja slut: www.webbdagarna.se/stockholm