Efter att ha surfat runt på flera hundra myndighetssajter är våra ögon lätt fyrkantiga. Överväldigande många använder ungefär samma mall, med samma rutiga upplägg. Strukturerat, javisst. Tydligt, jo, hyfsat. Inspirerande och lätt att ta till sig, nej, inte särskilt. Och även myndigheter har som uppdrag att sälja något till sina kunder, vilket i det här fallet förstås innebär att nå ut med relevant information som besökaren lätt kan ta till sig.

I den stora massan av kvadrater finns det några som sticker ut och går mot strömmen. De utmärker sig framför allt genom ett modernt utseende, med genomtänkt användning av rörligt material och med en väl avvägd balans mellan information och inspiration. Försvarsmakten är klassens ljus här. Dessutom finns det några som genom en extrem tydlighet verkligen lyckas med sitt uppdrag, som till exempel Kronofogden.

Ett stort plus till många av sajterna i kategorin, även de utanför vår lista, för att de verkligen tar mobilitet på allvar genom att vara responsiva.

Läs mer: Så utser vi Sveriges bästa på nätet

Försvarsmakten

Vinnare: Försvarsmakten


Försvarsmakten tog hem segern i kategorin redan förra året och är en solklar vinnare även i år. Med ett tydligt och rent bildspråk, en modern layout och extremt mycket information i kombination med läsvärt innehåll blir sajten både informativ och underhållande. Kopplingen till sociala medier är snyggt upplagd och sajtens uppdelning i tre delar – myndigheten, jobb och blogg – är en fullträff.

Fakta
Sajtansvarig: Niklas Englund, Anders Sjödén, Johannes Hellqvist, Mattias Robertson (innehållsansvarig).
Antal heltidstjänster: 4.
Publiceringsverktyg: Episerver CMS 7 (myndighet och jobb- och karriärinformation), Wordpress (bloggportal).
Sajten är byggd av: Ottoboni (utveckling och förvaltning samt DDB för koncept och design).
Unika besökare per vecka: 130 000.

Här är de andra myndighetssajterna som också tillhör Sveriges bästa:


Patent- och registreringsverket
Patent- och registreringsverket

Med en nylanserad och mobilanpassad sajt är Patent- och registreringsverkets mål att lyfta fram information om immaterialrätt. Och det lyckas man fint med. Besökarna har tidigare frågat efter mer information om upphovsrätt och den finns nu lättillgänglig och snyggt presenterad på den omgjorda sajten. Utformningen är modern och tydlig, med ingångar till det viktigaste och mest intressanta. Riktigt, riktigt bra!

Kronofogden
Kronofogden

Kommunikationen med besökaren är glasklar. ”Har du fått brev av oss?”, är det första sajten frågar. Och troligen är ofta just det anledningen till besöket, ett oroande brev i brevlådan som leder till fler frågor. Här finns svaren, tydligt och pedagogiskt presenterade. Sättet att hantera de olika målgrupperna – den som ska betala respektive den som vill ha betalt – är ett föredöme.

Kriminalvården
Kriminalvården

En pärla av nytänkande i myndighetsvärlden. Kristallklar kommunikation med besökaren, distinkta ingångar till de viktigaste valen och ett snyggt bildspråk. Statistik i grafisk form och rörligt material är andra utmärkta funktioner.

Statens fastighetsverk
Statens Fastighetsverk

Med förvaltning av vackra byggnader som en av uppgifterna finns alla möjligheter att skapa en intressant och estetiskt tilltalande sajt. Och precis det har Statens Fastighetsverk gjort. Föredömlig mobilanpassning, en användbar app, rörligt material och ett medvetet arbete med bilder. Den engelskspråkiga sidan med annat innehåll anpassad till turister är ett extra plus. Snyggt och helrätt!

Läs mer: Här är Sveriges 100 bästa sajter 2015

Fakta

Årets tema på Webbdagarna Stockholm 24-25 mars är "smarta affärer" – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Bland talarna finns Youtube-stjärnan Clara Henry och personerna bakom den uppmärksammade #805millionnames-kampanjen med Zlatan. Passa på att säkra din plats, biljetterna är på väg att sälja slut: www.webbdagarna.se/stockholm