Utbildning är en kategori där det borde hända en hel del. Målgruppen är ung, mobil och förväntar sig nytänkande. Ja, det borde hända saker, men det händer inte så mycket. Förvånande många av de större universitetssajterna är till exempel inte mobilanpassade, vilket inte är godkänt i dag. Vi saknar också Linkedin bland de sociala kanaler där utbildningssajterna finns. Ett plus dock för att de ofta visar startsidan på engelska som standard, en annan betydande målgrupp är förstås utländska studenter.

Något många av utbildningssajterna däremot lyckas med är att kombinera uppdraget att informera med att inspirera. Visst behöver vi veta allt om kurser, utbud och praktiska detaljer, men vi vill även känna att det är kul att studera.

Läs mer: Här är Sveriges 100 bästa sajter 2015

Högskolan Dalarna

Vinnare: Högskolan Dalarna

Högskolan Dalarna är riktigt bra på nätet. Sajten är modern, tydlig, pedagogisk, strukturerad och anpassad efter en ung och snabbrörlig målgrupp. Rörligt material, både inspelat och live, är en naturlig del för ett distansuniversitet. Självklart är sajten mobilanpassad och det finns även en app att ladda ned. Så här ska en utbildningssajt se ut 2015!

Fakta
Sajtansvarig: Ellinor Säfström, operativt ansvarig. Ulrica Momqvist, systemägare. Marita Hilliges, rektor och ytterst ansvarig.
Antal heltidstjänster innehåll: 2 (+ lokala webbredaktörer etc på deltid eller ospecificerad tid).
Antal heltidstjänster utveckling: ca 3.
Publiceringsverktyg: Episerver.
Sajten är byggd av: Back- och frontend-kodning är gjort internt. Design internt med stöd av byråer i uppstart och för olika designelement. Grunden till den övergripande designen togs fram av Confetti.
Unika besökare per vecka: 31 000

Här är de övriga utbildningssajterna som är bland de bästa i Sverige 2015:


Matteboken

Matteboken

Vi gillar matte och vi gillar verkligen Matteboken. Det här är ett exempel på så många bra saker, som vad ideella eldsjälar kan skapa och hur det går att göra svåra saker tydliga. Upplägget är enkelt, men det är precis vad man behöver när ämnet är komplext.


Studera.nu

Studera.nu

Förra året tog systersajten Antagning.se hem totalsegern i kategorin. I år väljer vi att lyfta fram Studera.nu, som lyckas utmärkt med sitt uppdrag att tillhandahålla den information en blivande student behöver. Rörligt material är ett naturligt inslag och presentationen i övrigt är glasklar. En stadig hand att hålla i inför det stora äventyr som högre studier är.

Uppsala universitet

Uppsala universitet

Där många större universitet känns stelbenta och inte i takt med tiden sticker Uppsala universitet ut som en glad överraskning. Här har vi en väl avvägd blandning mellan information och inspiration, med spännande läsning som räcker länge. Sajten är responsiv och vågar lyfta fram och välja bort. Bland de sociala medier där universitet är aktivt hittar vi den kinesiska mikrobloggen Sina Weibo. Smart och framsynt!

Handelshögskolan

Handelshögskolan Stockholm

Handelshögskolan i Stockholm vågar tänka nytt på webben. En genomtänkt struktur gör navigeringen självklar och den information som finns är relevant och intressant. Dessutom lyfter man fram sina studenter och delar deras berättelser, något som borde vara en självklarhet i utbildningsvärlden.

Läs mer: Så utser vi Sveriges bästa sajter

Fakta

Årets tema på Webbdagarna Stockholm 24-25 mars är "smarta affärer" – att se bortom klick, likes och snabba affärer för att fokusera på långsiktiga affärsmål genom data och smarta tjänster. Bland talarna finns Youtube-stjärnan Clara Henry och personerna bakom den uppmärksammade #805millionnames-kampanjen med Zlatan. Passa på att säkra din plats, biljetterna är på väg att sälja slut: www.webbdagarna.se/stockholm