Samtidigt får vi många frågor från ambitiösa sajter som vill bli nästa års vinnare och undrar vad de ska göra för att nå sitt mål.

Utifrån sex trender vi kan se på Topp 100-listan i år har vi plockat ut några tips på hur din sajt kan bli en vinnare och kanske Årets bästa sajt 2016.

Läs mer: Årets bästa webbplats är ...

1. Mobilt och mobilitet

Det kan låta uttjatat och inte särskilt nytt alls, men det är klart att mobilt fortfarande är en trend. Och en viktig sådan, dessutom. I år har juryn börjat sin bedömning av sajterna på mobilen, för att sedan i andra hand titta på dem på en större skärm.

Och det har hänt mycket när det gäller mobilitet. Väldigt många sajter är bra på att presentera sitt innehåll för en mindre skärm. De är responsiva, har mobilsidor eller jobbar genomtänkt med appar.

Katarina Strömberg
Katarina Strömberg, chefredaktör på Internetworld, tipsar om hur du blir en vinnare på nästa års Topp100-lista.

Men, det här är vi klara med nu. Nu måste det till något mer. Det går inte längre att bara tänka ”mobilt”, sajten måste fungera för alla typer av skärmar, till och med format vi ännu inte känner till.

För att bli en vinnare och hamna på Topp 100 nästa år måste du tänka för alla, alltid och överallt. Ditt innehåll måste vara relevant för användaren i alla situationer där han eller hon befinner sig, vilken enhet han eller hon än använder.

2. Alla har en app

  
Ja, det kryllar faktiskt av appar bland sajterna på årets Topp 100-lista. De flesta sajter har en app, många har flera.

Är då en app vägen till att bli en vinnare nästa år? Inte nödvändigtvis. Utveckla en app endast om appar är rätta vägen att nå besökaren i den situation där du vill nå honom eller henne. Tänk noga igenom syfte och mening med appen och låt det finnas kvar i genomförande av densamma.

Ett bra exempel från årets lista är Försvarsmakten, som i flera år har jobbat med gamification, spel, i sin app. Utmaningar i appen ger olika typer av belöningar och är samtidigt ett sätt att lära känna och skapa en relation till Försvarsmakten.

3. Stort och färgglatt

Designmässigt har sajterna i år ett enkelt och modernt utseende. Det är stora typsnitt, stora bilder, stora grafiska element och mycket färg.

Sajterna lyfter fram de viktigaste sakerna att agera med, det som besökarna oftast kommer för att göra på sajten. Snabblänkar och tydliga genvägar finns till den viktigaste informationen och de viktigaste tjänsterna.

Den här utvecklingen har förstås även med mobilen att göra, i det lilla formatet måste det vara enkelt och lättklickat.

Om din sajt ska bli en vinnare nästa år gäller det att våga välja bort. För att kunna lyckas med den här typen av design måste man vara hård i urvalet. Det går inte att lyfta fram allt man tycker är viktigt och samtidigt hålla sajten tydlig och avskalad.

4. Sökfunktioner

En tydlig trend i år är att dra ned på antalet komplexa menyer, med oändligt antal undermenyer, och i stället ha en riktigt, riktigt bra sökfunktion.

Det här ser vi hos flera sajter, särskilt sådana som har mycket information att presentera och många ingångar och avdelningar. Ett tydligt och bra exempel är Stockholms stad, som blev Årets bästa sajt.

Men fungerar det verkligen att lyfta bort så mycket information och förlita sig på sökningar? Ja, om sökfunktionen ger användaren precis det han eller hon är ute efter fungerar det fantastiskt bra.

Den som vill bli en vinnare nästa år bör komma ihåg att det som inte syns ändå kan finnas där. Användarna är vana att söka, de googlar hela dagarna. Ge dem en riktigt användbar sökfunktion och lita på deras förmåga att hitta det de är ute efter. Våga välj bort här också!

5. Socialt och delat

Sociala medier fortsätter att vara viktigt på Sveriges sajter. En trend i år är att det finns en mer genomtänkt strategi kring vilka sociala medier man väljer att finnas i. Tidigare fanns en tendens att sajterna ville finnas överallt. Ett nytt social medium? Japp, då fixar vi ett konto direkt!

I dag är målgruppstänket tydligare och det finns ett definierbart syfte med valet av sociala medier. Ett kul exempel är Uppsala universitet, som bland annat finns på den kinesiska mikrobloggen Sina Weibo. Smart!

För att hamna på Topp 100 nästa år, tänk på att inte gömma kopplingarna till de sociala medier där ni är aktiva. Många sajter har sina kopplingar till sociala medier långt ned eller omsorgsfullt inbäddade. Lyft fram dem, visa att ni vill ha en dialog med era besökare!

Sajter som vill att besökarna ska dela material och innehåll vidare måste göra det lika enkelt att dela som det är att surfa in på sajten. Det är heller inte bara tidningar och liknande sajter som har material som kan delas, på många av sajterna på årets Topp 100-lista finns intressant läsning vi gärna hade delat med kollegor och vänner i sociala medier, om möjligheten hade funnits.


6. Bilden i fokus

I år är det fokus på bilder, i stora format. Det är bilder som bakgrund och som en del av gränssnittet. Den här utvecklingen ligger förstås i tiden, med en målgrupp (särskilt den yngre) som pratar i bild, till exempel på Instagram och Tumblr.

Många sajter på listan i år jobbar också genomtänkt med rörligt material, vilket är en kul trend.

För att hamna på Topp 100-listan nästa år kan en väg vara att jobba mer med rörligt material, här finns fortfarande mycket kvar att göra. Vilket material har ni som skulle kunna passa i rörlig form? Vilken historia skulle ni kunna berätta?

Och glöm inte att utnyttja dina besökares egna bilder. Eftersom vi alla i dag är fotografer, om än amatörer av skiftande kvalitet, finns här stora möjligheter till användargenererat material. Det här är exempelvis vissa e-handelssajter och resesajter mycket bra på.

Vi ses på Topp 100-listan 2016!

Läs mer: Här är Sveriges 100 bästa sajter 2015

Fakta

I år storsatsar vi på Webbdagarna Malmö med ett helt nytt tvådagarsprogram på nybyggda Clarion Malmö Live. Här levererar svenska och internationella talare inspiration i världsklass, konkreta tips och en överblick av de digitala trenderna som påverkar affärslivet mest just nu. Läs mer och boka plats: webbdagarna.se/malmo