Om er webbplats inte redan är mobilanpassad är det alltså hög tid att se över den. Och även om den redan uppfyller kraven kan saker och ting kanske bli ännu bättre.

I blogginlägget som offentliggjorde nyheten talar Google klartext: Med start den 21 april kommer mobilanpassning bli en viktigare faktor för rankningsalgoritmen. Ändringen gäller för sökningar som görs från mobiltelefoner – och dess påverkan på sökresultatet kommer enligt sökjätten att bli stort.

I den artikel med 10 SEO-tips för 2015 som vi publicerade i januari rekommenderade SEO-experten Bernt Johansson att satsa på mobilanpassning. Google hade börjat märka ut mobilvänliga webbplatser i sökresultatet och Bernt Johansson gissade därför att nästa steg var att det skulle påverka rankingen.

Läs mer: Så blir du en vinnare på Topp100-listan

När det nu är ett faktum att det också blev så har han några råd till webbansvariga:

För det första: Om ni valt responsiv design, tänk på att det är samma kod som levereras oavsett om besökaren använder en mobil eller en dator. För mobilbesökare som ofta sitter på långsammare uppkopplingar i form av 3g- eller 4g-nät kan det bli ett problem, inte minst när det gäller bilder. Laddtiderna blir helt enkelt onödigt långa. Med css kan bilderna skalas om så att de passar den mindre skärmen, men den faktiska bilden som skickas är samma som till en dator. Ett sätt att hantera situationen är att använda mjukvara som känner av vilken enhet användaren har och anpassar bildernas faktiska storlek. En annan lösning är att i stället välja dynamisk leverans, som skickar den html- och css-kod som passar användarens förutsättningar.

För det andra: Välj inte en lösning som visar eller döljer html-kod baserat på visningsområdet, det som kallas för viewport. Precis som med en responsiv design innebär det att mer data än nödvändigt skickas och dessutom kan en sådan webbplats förvirra Googles indexering.

Slutligen: När ni bygger nytt, designa för mobiltelefon först och därefter desktop. Och tänk på att allt handlar om att leverera en så bra användarupplevelse som möjligt.

Mobilvänlighetstest
Svart på vitt: Internetworld.se har passerat Googles nålsöga. Vi har en mobilvänlig sajt.

Med dessa råd i bakhuvudet är ett besök hos Googles eget testverktyg det första steget du bör ta. Här får du ett entydigt svar på hur sökjättens algoritmer uppfattar din webbplats. Är den mobilanpassad? Ja. Eller nej.

Om svaret är ja ligger du givetvis bra till. Men därmed inte sagt att saker och ting inte kan bli bättre. Om ni använder Google Webmaster Tools är nästa steg att surfa vidare till menyalternativet Användarbarhet på mobila enheter där ni får tips om saker på er webbplats som inte är optimala ur mobilhänseende. Passa också på att ta dig igenom Googles sidor med vanliga misstag på mobilvänliga webbplatser.

Om Googles test visar att er webbplats inte är mobilanpassad är det bara att kavla upp ärmarna och köra igång. Du hinner kanske inte tills förändringen träder i kraft, men bättre sent än aldrig.

För att Google ska uppfatta din webbplats som mobilvänlig har du två huvudsakliga vägar att gå. Antingen bygger du en responsiv webbplats som automatiskt anpassar sig till skärmstorlek. Eller så bygger du olika varianter som skickas beroende på vilken webbläsare besökaren använder.

Fördelen med en responsiv sajt, vilket är det alternativ som Google rekommenderar, är att ni bara får en kodbas som behöver underhållas. Det förenklar utvecklingen, både nu och framöver.

Men precis som Bernt Johansson påpekar är det ett vägval som har sina egna utmaningar eftersom bland annat bilderna på sajten ofta är större än vad som behövs i en mobiltelefon. En sökning på responsive image delivery ger ett sökresultat med många tekniska lösningar som automatiskt anpassar bildernas storlek.

Det här hänger ihop med det faktum att Google premierar snabba sajter framför långsamma. “Långsamma mobilsajter” är ett av de misstag som finns på Googles lista med vanliga fallgropar.

Google
Google upplyser om att sidan är en "mobilvänlig sida" i sökresultatet.

Ett alternativ till en responsiv design är det som kallas för dynamisk leverans, att html- och css-koden som skickas till webbläsaren beror på vilken pryl användaren har. Det här är ett sätt att få full kontroll över utseende och funktion beroende på plattform, men ger er också flera olika webbplatser som ska underhållas och uppdateras. Om det är så här ni löst mobilutmaningen, glöm inte att försäkra er om att Google uppfattar att det finns en mobilanpassad version. Det gör ni genom att använda HTTP-headern Vary, som blir en instruktion till Google att skicka Googlebot för smartphones till er webbplats.

Och har ni valt att ha mobilsajten på en egen domän, ofta m.företag.se, använd html-taggarna rel="canonical” och rel="alternate” för att hjälpa Google förstå hur de olika delarna hänger ihop.

Är ni inte klara i tid till den 21 april, misströsta inte. Så snart Google uppfattar er webbplats som mobilvänlig kommer den också genast att viktas högre i sökresultatet.

Läs mer: 10 söktips som lyfter din webbplats


Internetworld Academy SEO Essentials - Heldagskurs för dig som vill utveckla dina kunskaper inom seo. Läs mer och boka plats: http://www.webbdagarna.se/academy/seo-essentials

Fakta

I år storsatsar Webbdagarna i Malmö med ett mycket ambitiöst tvådagarsprogram på Clarion Malmö Live den 19-20 maj. Läs mer och anmäl dig: webbdagarna.se/malmo