Sökmotoroptimering är en hel bransch i sig, men det betyder inte att du behöver öppna plånboken för att börja klättra på Googles sökresultatlistor. Det finns mycket du kan göra själv, i synnerhet om du använder WordPress som publiceringsplattform för din sajt. Med rätt inställningar, ett bra tema, och eventuellt något eller några tillägg till din hjälp, så kommer du en bra bit på vägen.

Naturligtvis är det så att SEO-firmorna finns av en anledning. De hjälper dig med mycket mer än att bara ställa in din webbplats för bästa möjliga indexering och ranking hos sökmotorerna. Bra SEO-arbete handlar lika mycket om materialstrategi, som att ha ordning och reda på sin sajt.

Med det sagt, låt oss dyka in i WordPress och göra vad vi kan för att rankas lite bättre.

Rätt inställningar

Det första du bör göra efter att du installerat WordPress är att fixa dina inställningar. På tok för många sajter har fortfarande ?id=123 i sina URL-fält, fastän det var länge sedan det var problematiskt att aktivera snyggare länkar - mer känt som permalänkar i WordPress-världen. Du hittar de här inställningarna under Inställningar > Permalänkar, och i de allra flesta fall vill du ha postnamnet som din permalänkstruktur. När du ändå håller på, passa även på att ändra länkarna för kategori- och etikett-arkiven, så att de reflekterar din webbplats på bästa möjliga sätt.

permalänkar
Ställ in permalänkarna ordentligt!

Välj rätt tema
Vilket tema du valt påverkar förstås hur väl sökmotorer kan indexera din webbplats. Temat ska följa en semantisk struktur, med tydlig rubrikhierarki; h1 för huvudrubriken, h2 för underrubrik, och så vidare. Naturligtvis ska temat även följa kodstandarder, testa själv genom att validera HTML och CSS på http://validator.w3.org. Temat ska dessutom vara snabbladdat, och utöver det även mobilanpassat - båda är saker som Google premierar i sökresultaten. Om din sajt behöver det så bör även microformat vara integrerat, vilket är extra viktigt om du pysslar med recept eller nyheter som du vill att sökmotorer ska snappa upp snabbt.

Att välja tema är svårt, och det bästa är förstås att utveckla själv, så att temat verkligen uppfyller din webbplats behov. Det förutsätter förstås att du antingen är bra nog på den här typen av webbutveckling, eller kan betala någon som är det. Du bör, som ett absolut minimum, titta på temat du valt och försöka lista ut om det verkligen uppfyller dina krav.

Din webbplats laddtider kan du åtminstone göra något åt med cachetillägg, såsom WP Super Cache eller mer avancerade W3 Total Cache.

cachning
Cachning är en bra idé för en snabbare sida, men tänk på att en del dynamiskt innehåll kanske slutar fungera som det ska.


Att skriva bra rubriker är förstås viktigt för sökmotoroptimering, och en konst i sig. Vad många glömmer bort är att detsamma gäller för kategorier och etiketter, i synnerhet om det är arkiv du ofta länkar till. Båda dessa, samt många andra taxonomier som du kan tänkas vilja använda, har stöd för beskrivande text. Fyll i denna, och se även till att ditt tema faktiskt skriver ut texten. Temat bör självfallet även märka upp rubriker korrekt, med rätt heading-taggar.

Vad gäller dina poster så kan de flesta tillägg hjälpa dig optimera titlarna för sökmotorer, såvida du inte är nöjd med den du skrivit från början. All In One SEO Pack är ett av de mer populära SEO-tilläggen och ger dig självfallet kontroll över rubrikerna för dina poster.

Brödsmulor

Brödsmulor är de där små länkarna som visar var du är i sidans struktur, exempelvis Hem > WordPress > SEO-tips. Här betyder “Hem” förstås hem, och länkar till förstasidan, medan “WordPress” kan tänkas vara en sida eller en kategori, som i sin tur har en undersida eller artikel som heter “SEO-tips”. På så vis kan sökmotorer - och människor - lätt följa hur olika delar av webbplatsen förhåller sig till varandra.

brödsmulor
Digitaliseringskommissionen använder brödsmulor på ett föredömligt sätt.


Brödsmulor läggs med fördel till direkt i temat, så att de hamnar på rätt plats och ser rätt ut, men det finns flera tillägg som kan göra det åt dig. Ett av de bättre heter Breadcrumb NavXT vilket, trots sin hemska svenska översättning, är lätt att såväl implementera som anpassa.

Relaterade länkar

Att länka vidare är alltid en bra idé, under förutsättning att det är relevant för besökaren. Det är vanligtvis bäst att välja vad som ska länkas manuellt, men det är inte alltid möjligt, och har du väldigt mycket gammalt material är du kanske inte så sugen på att gå igenom allt. Lyckligtvis finns det flera tillägg för att lägga till relaterade länkar, om du inte vill koda funktionaliteten själv. Yet Another Related Posts Plugin, oftast förkortad YARPP, är ett av de bättre alternativen.

yarpp
YARPP fungerar direkt, men behöver lite kärlek för att se riktigt bra ut.

Länkfesten i sidokolumnen
Har du en sidokolumn, eller sidebar, på din sajt? Då är det hög tid att överväga vad den innehåller. Det är lätt att fylla din sidebar med länkar, till vänner, bekanta, tjänster, eller annat. Varje sådan länk är något en sökmotor följer, och det tar fokus från viktigare länkar - sådana som du har gjort. Gå därför igenom din sidokolumn, sidfot, eller var det här kan tänkas vara ett problem för dig, och rensa bort allt som är onödigt.

Trimma arkiven

En av WordPress stora styrkor är att det skapas arkiv för alla tänkbara kategorier, etiketter, datum, och så vidare. Vid första anblick kan det tyckas vara en bra sak, men om det inte är en sida du tänkt använda så rör den bara till det för Google. Med tillägg som WordPress SEO by Yoast kan du stänga av arkiven som du inte vill använda, exempelvis datumbaserade sådana, eller så gör du det direkt i temat förstås. När du ändå är igång och funderar på ditt innehåll så se till att du har en sitemap.xml för din sajt - antingen via ovan nämnda tillägg, eller något annat som skapar en sådan till dig. Sitemaps hjälper sökmotorerna hitta rätt på din webbplats.

WordPress SEO by Yoast
Arkivinställningarna är en av många funktioner som WordPress SEO by Yoast erbjuder.


En annan sak som är värd att överväga är navigeringen mellan arkivens sidor. “Föregående sida” och “Nästa sida” längst ned må vara tydligt för en människa, men en sökmotor är snabbare än så, och för att komma till sida åtta måste det tryckas sju gånger. Om du istället använder ett tillägg - exempelvis WP-PageNavi - som skriver ut alla sidnummer, klickbara, så kan sökmotorn följa dem. Nackdelen med detta är förstås att det inte är det minsta mobilvänligt, eller särskilt snyggt.

Skriv bra innehåll

Låt oss avsluta med det mest uppenbara tipset av alla: skriv bra innehåll. Sökmotorerna blir allt bättre på att lista ut vad som faktiskt är ett relevant resultat, och om något bevisats genom åren så är det att bra innehåll fungerar bättre än dåligt. Du kan polera din webbplats bäst du vill, men har du inte relevant innehåll för ditt ämne så kommer det inte hjälpa. Så ta fram en innehållsstrategi och se till att din webbplats inte bara är lätt för sökmotorer att indexera, utan även innehåller material som de vill exponera.


Pengar i sjön eller genomtänkt investering? Vet du vilken effekt din marknadsföring får och om den satsning du gör lönar sig? Årets superaktuella tema på Webbdagarna Göteborg 23 - 24 september är ROI, allt från intäkter till viral spridning. Boka din biljett innan den 17 juni, så sparar du 2 000 kronor: www.webbdagarna.se/goteborg