Allt fler organisationer jobbar med content marketing och plattformarna för publicering blir allt fler. Med hjälp av big data kan företag i växande utsträckning styra vem de riktar innehållet till – och se till att rätt innehåll når rätt kund.

Här hittar du alla fem delar i artikelserien:
Del 1: Sex heta trender inom content marketing
Del 2: Vad kan du om content marketing? Här är nio saker att ha koll på
Del 3: 8 smarta tips för att lyckas med content marketing
Del 4: If tänker långsiktigt i sina content marketing-kampanjer
Del 5: Så mäter du effekten av content marketing - ny metod ger koll på ROI

– Att sammanföra kunskap från olika källor och hitta mer intelligenta sätt att styra sina content-satsningar, det är något många pratar om nu. Idag finns det så många ytor för ditt innehåll: sociala medier, mikrosajter, redaktionella köpta ytor och egna kanaler. Den stora frågan nu är hur du styr allt detta, säger Christofer Fager, affärsutvecklare på contentbyrån Spoon.

Finns det något svar på den frågan?

– Det finns plattformar som hävdar att de kan skapa överblick och styrning, men jag har inte sett något bevis på någon sådan som klarar helheten. Men det finns dellösningar, exempelvis marketing automation, en form av CRM-liknade system som gör att man kan kommunicera smart med sina kunder. Det kan till viss del användas till den här typen av innehållsstyrning också.

Ett annat sätt är att använda system för tagghantering, exempelvis Google Tag Manager, tipsar Christofer Fager.

Christofer Fager
Christofer Fager, affärsutvecklare på contentbyrån Spoon.


Native advertising är en annan trend som kommer starkt nu – alltså sponsrat innehåll på redaktionella plattformar.

– Det är inte jättenytt, men det tar ju ett tag innan det kommer en ketchupeffekt. Just nu händer det väldigt mycket inom native, med helt nya sponsrade samarbeten som tar fart. Det börjar bli ett riktigt stort kommunikationssätt. Schibsted till exempel utvecklar helt nya partnerstudios, samarbetena blir allt mer avancerade.

Läs mer: Därför är framtidens marknadsföring datadriven

En tredje trend är content-strategier som är anpassade efter en tänkt köpresa eller kundresa.

– Man kartlägger hur kunderna först får upp intresse för erbjudandet, sedan rör sig närmare och närmare ett köp, för att sedan göra återköp och kanske bli någon typ av ambassadör till slut. Köpresor i sig är inget nytt, men nu anpassas allt fler innehållsplaner efter den metodiken. Ibland kallas det lead generation.

Elisabeth Thörnsten är vd för branschorganisationen Swedish Content Agencies och ser ”influencers”, personer som påverkar andra, som en stor trend nu. 

Elisabeth Thörnsten
Elisabeth Thörnsten är vd för branschorganisationen Swedish Content Agencie. Foto: Anna Rut Fridholm.


– Bra content marketing handlar inte bara om att posta saker utan om att få sitt engagemang att smitta av sig på målgruppen, och få dem att agera tillbaka.

Vilka är influencers?

– Det är starka personligheter som målgruppen vill identifiera sig med och som de känner att de har något gemensamt med. Man är intresserad av vad de personerna skriver, säger och tycker.

Elisabeth Thörnsten ser också en trend där många företag arbetar med att bygga upp sin organisation för att ha kompetens inom content marketing.

– Det pågår en kompetensgenomlysning hos många nu, och en uppbyggnad av organisationer som är vältrimmade för att jobba med content marketing på bästa sätt. Det gäller att ha kompetens – internt eller externt – för både strategi och produktion.

Hur ser då framtiden ut för content marketing? Christofer Fager tror att innehållsmarknadsföring kommer att fortsätta växa.

– De stora företagens webbplatser kommer att bli allt mer content marketing-drivna. Idag jobbar de flesta med någon typ av content marketing-hörna med inspirerande innehåll, men det som kommer att hända är att hela huvudtilltalet på webbplatserna blir mer redaktionellt.

Finns det några format som är underutnyttjade och kommer att växa?

– Jag tycker att Youtube är underutnyttjat, säger Christofer Fager. Många har inte insett att Youtube är en social plattform. De som har insett det producerar löpande engagerande program, och skapar diskussioner kring filmerna på Youtube och i sociala medier. Men det är många som inte tar kanalen på allvar utan tror att det är lite skojiga klipp.


Med programpunkter om bland annat webbanalys, a/b-tester och konvertering samt huvudtemat ROI kommer Webbdagarna Göteborg 23 – 24 september att göra mer för dina digitala affärer än något annat event. Skynda innan platserna tar slut, aldrig har vi sålt så många biljetter redan före sommaren som i år! Läs mer och anmäl dig HÄR.

Fakta

  • Styr innehållet med big data
  • Native advertising – sponsrat innehåll på redaktionella plattformar
  • Anpassa innehållet efter kundens köpresa
  • Influencers som sprider budskapet
  • Företag bygger upp sin content marketing-kompetens
  • Content marketing tar över webbplatserna