Ute skiner solen, men en trappa ner når inte dagsljuset. Ett 50-tal personer sitter i klungor och jobbar fokuserat. Vi befinner oss i bitcoinacceleratorn Boosts lokaler i San Mateo, mitt i Silicon Valley, och det här startupgänget befinner sig i slutspurten av sin vistelse.

Svensken Sergej Kotliar, med sitt bolag Bitrefill, är en av deltagarna. När han landade i Silicon Valley i våras var det för första gången på amerikanska västkusten, men han hade mer eller mindre bäddat för ankomsten sedan gymnasiet, då han startade sitt första företag, en webbyrå. Nu är han 30 år och har under många år levt i Stockholms startupvärld, umgåtts med andra entreprenörer och läst på.

– Det finns så mycket litteratur nu som inte fanns förut. Det finns investerare och entreprenörer som bloggar. På Twitter får man råd och artiklar som förklarar olika saker. För min del är bland annat förhandlingsfrågor intressant, säger han.

Sergej Kotliar
Sergej Kotliar, vd och grundare till Bitcoinbolaget Bitrefill, har inte gått på någon organiserad pitchträning. Däremot så tränar han sin pitch varje dag. “Man berättar om sitt företag och varför det är bra. Inte bara för investerare, utan man träffar någon över en lunch eller på ett event. Man lär sig hur man ska formulera idéerna så att det blir kort och koncist”. Foto: Madelene Eifrem.

Sergej Kotliar läser regelbundet Y Combinator-grundaren Paul Grahams blogg, där det ges tips om riskkapital och företagande, samt Y Combinators sajt Hacker News. Inför resan tog Sergej Kotliar dessutom på förhand kontakt med investerare.

– Jag kontaktade dem på Twitter, mejl, Angellist. Någon hörde av sig till mig. Bitcoinbranschen är ung, och dyker det upp en ny startup så har investerarna koll på den, säger Sergej Kotliar.

Läs mer: Därför är den japanska startupscenen på väg att explodera

Tre mil norrut, i centrala San Francisco, har Adiba Barney ett av sina kontor. De flesta svenska entreprenörer som kommer till Silicon Valley träffar henne på ett eller annat sätt. Hon har jobbat med att träna och utbilda svenska startups i omkring 15 år, bland annat i hur de ska marknadsföra sig själva internationellt. När hon kom till Silicon Valley för knappt fem år sedan märkte hon att svenskarna som kom över hade dålig koll på hur det fungerade. De var för blygsamma, osäkra på att pitcha, och mötet med den amerikanska kulturen blev något av en chock.

Men nu är det annorlunda. De entreprenörer som kommer hit nu är pålästa, aktiva och vet vad de vill få ut av vistelsen.

– De kliver av planet och går på ett event samma kväll, säger Adiba Barney, som numera är vd på organisationen SVForum, som arbetar för att främja nätverk och kunskapsutbyte mellan företag och individer i Silicon Valley och i övriga världen.

– De har en annan typ av kaxighet och attityd. De är orädda och tar för sig av marknaden. När jag möter dem har de redan träffat massor av andra människor, de har varit på flera events och sitter på coworking-platser. De kommer direkt in i sammanhanget och det är en jättestor förändring jämfört med tidigare entreprenörer, säger hon.

Adiba Barney
Adiba Barney är vd på SVForum. Hon ser att svenska företag och framgångar får mer uppmärksamhet i Silicon Valley nu jämfört med för fem år sedan. “Investerare berättar att de investerat i svenska företag. Det finns överlag en större medvetenhet om Sverige och svenska varumärken. Vi är kända för att vara duktiga”, säger hon. Foto: Allen David, Photoplay.

Svenskarna börjar bli mer som amerikaner och hon ser ett större självförtroende hos dem som kommer nu. På köpet blir de bättre på att pitcha sina idéer för investerare. Jante får helt enkelt stå tillbaka.

Samtidigt är det allt fler svenskar som söker sig hit. För fyra år sedan fanns en handfull svenska startups i Silicon Valley. I dag har över 60 svenska startups närvaro här, enligt en sammanställning av startuphubben Nordic Innovation House och det skandinaviska nätverket Silicon Vikings. Många av de svenskar som Adiba Barney träffar i dag är yngre. Tidigare var många runt 40-45, nu ser hon fler runt 30 år eller under.

– De är uppväxta med Facebook och Twitter och har därigenom skaffat sig större möjligheter. De kan ta del av nätverk i olika länder utan att vara där och har kontakter redan innan de kommer hit, säger hon.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Intresset för att starta ett it-företag bara växer. På tio år har antalet nystartade teknikföretag i Stockholm tredubblats. 2004 startades 576 teknikföretag och 2014 startades 1733 teknikföretag, enligt Stockholm Business Region Development.

Och många vill ta sin startup till Silicon Valley. Landningsplatsen Nordic Innovation House i Palo Alto har efter att ha varit igång i ett år 111 medlemmar (en medlem kan antingen sitta på plats, eller ha en virtuell adress). Omkring 70 procent av dem är svenska, enligt Yvonne Ericsson, community manager. Flera bolag är på väg in som nya medlemmar under hösten.