Under sommaren hände en hel del inom sociala medier, nyheter som kan påverka företagets marknadsföring och sociala medie-närvaro. Vi listade häromveckan 10 sociala medie-nyheter från sommaren som du måste ha koll på.

Men hur kommer några av dessa nyheter att påverka dig och ditt företag i höst och hur kan du dra nytta av dem i din marknadsföring?

Läs också: Del 1 av 2: Så påverkar sommarens sociala medier-nyheter ditt företag

1. Linkedin har över 1 miljon bloggare

Över 1 miljon personer har nu publicerat inlägg på Linkedins bloggplattform. På den egna bloggen skriver företaget att över 130 000 inlägg publiceras på sajten varje vecka, och att 45 procent av läsarna har chefspositioner.

– Att blogga på Linkedin är ett utmärkt sätt att nå andra i ens bransch, potentiella kunder och samarbetspartners, eller att flirta med nya branscher en är intresserad av. Det kräver inte att du har en egen bloggplattform, med allt arbete som det innebär, utan du har en färdig plattform med de mest nödvändiga funktionerna där du når ut direkt till alla som följer dig, säger Maria Niemi, sociala medie-konsult och grundare av Hyvää Kommunikation.

Maria Niemi
Maria Niemi, sociala medie-konsult och grundare av Hyvää Kommunikation.


– Personligen föredrar jag jobbrelaterade blogginlägg på Linkedin. Det är därför jag loggar in där, det är vad mina kontakter där baseras på, och då är det personliga inte lika intressant som i andra kanaler. Så mitt tips är att blogga om sådant som kan bidra till mer kunskap bland dina följare. De ska känna att de kompetensutvecklas av att följa dig – då har du prickat rätt. Sedan kan du självklart ha en personlig ton, ett eget sätt att uttrycka dig – till exempel med humor, eftertänksamhet eller rakt på sak. Det som utgör dig i din yrkesroll och dina jobbrelaterade intressen är det som är spännande att höra mer om på Linkedin, fortsätter Maria Niemi.

2. Mobilannonser allt viktigare för Facebook – lanserar rikare annonsformat

Mobilannonser står nu för 73 procent av Facebooks totala annonsintäkter. I slutet av juni presenterades nya interaktiva annonsformat från Facebook, där video och rörlig bild och text kommer att spela en större roll. Facebook har i dag över 1,25 miljarder månatliga mobilanvändare.

– Facebooks kommande annonsformat ger dig möjligheten att presentera en slags minisajt som tar över hela skärmen utan att användaren faktiskt lämnar Facebook. Hittills har vi sett exempel från bland annat Gatorade, Mr. Porter och Michael Kors som visar på möjligheterna. Det finns ännu inget officiellt datum för en bredare lansering av formatet. För Facebook är det såklart positivt att en användare inte lämnar plattformen, men för dig som annonserar blir det en utmaning att bygga en ny minisajt som du dessutom inte har full kontroll över, säger Maxwell Stanford, projektledare och co-founder på All Rise Media.

Läs mer: Så utvecklas Facebook - fyra experter tycker till om följderna

Maxwell Stanford förutspår att det är mycket troligt att Facebook ger incitament i form av låga priser och avancerade retargetingmöjligheter när annonsformatet rullas ut. Han fortsätter med att förklara hur psykologin bakom en lyckad Facebookkampanj bör fungera:

Maxwell Stanford
Maxwell Stanford, projektledare och co-founder på All Rise Media.


– Annonsering på Facebook kan jämföras med att vara på en stor fest där du känner väldigt få människor. Folk är oftast inte där specifikt för att prata med dig. Om du springer fram till varje person du ser, trycker upp ditt visitkort i deras ansikte och börjar pitcha din produkt så kommer det inte att sluta bra. Om du istället kanske kan få en introduktion via någon gemensam vän och gör ett bra intryck finns det goda möjligheter att det leder till något i framtiden. Tänk i liknande banor kring din annonsering. Hur gör jag avbrottet som min annons skapar så smärtfritt som möjligt. Hur kan jag ge ett värde i form av humor, inspiration eller kunskap?

– Börja försiktigt och fokusera på att bygga upp mer riktade målgrupper med retargeting baserat på vilket innehåll som har konsumerats (både på din egen sajt och på Facebook). När någon ”räcker upp handen” och verkligen berättar att de är intresserade av en viss del av ditt sortiment eller en specifik produkt blir det plötsligt väldigt lätt att sälja med hjälp av Facebook, avslutar Maxwell Stanford.



Internetworld Academy har kurserna för dig som marknadsförare, kommunikatör, webbstrateg, sociala medie-ansvarig med mera. Just nu har vi kurser om Google Analytics, Google Adwords, sökoptimering, e-handel, att skriva för webben, videoproduktion med mera. Läs mer och se hela kursutbudet HÄR.