Det här är sjätte och sista delen i vår artikelserie om konvertering. De fem första hittar du här:

Del 1: Därför måste alla jobba med konvertering
Del 2: Så gör du - 8 steg till bra konvertering
Del 3: Maria del Riccio: "Ofta får vi bättre konvertering när vi tar bort saker"
Del 4: Så kan fel bilder sänka din sajt
Del 5: Så mäter du konvertering

Tänk e-mail first – inte mobile first. Det rådet ger konverteringsexperten John Ekman, Conversionista, när det gäller konvertering i mobilen.

– Det är ett stort skifte mot mobilsurfning nu, och en grej som många gör fel är att de pratar mobil webb men missar mobil e-post. Det är fler som öppnar sin e-post i mobilen än som surfar in på en mobil hemsida. Därför ska mobilanpassning av utskick vara prioritering nummer ett, säger John Ekman.

Ett annat stort problem för konvertering i mobilen är laddningstiderna för sajterna. Här är responsiva sajter en orsak till lägre konvertering.

John Ekman
John Ekman, Conversionista.


– Problemet är att när du har allt det innehåll som du har till din desktop-sajt, och sedan skalar ner sajten i storlek, får du problem med prestanda. Du får hack i användarupplevelsen. Man säger att man går mobile first, men bara utifrån ett designperspektiv.

Hoppande, hackande sajter gör att besökare lämnar sajten.

– Att många inte har tillräckligt snabba mobilsajter är ju inget som jag har kommit på, det är välbekant. Men fortfarande agerar inte företagen tillräckligt aggressivt, säger John Ekman.

Ur ett konverteringsperspektiv är därför det bästa en separat mobilsajt som är gjord enbart för mobila beteenden. Men att göra detta kan bli både mer komplicerat tekniskt och dyrare.

Läs mer: Så utvecklas Facebook - håll koll på trenderna

– Responsiv design innebär att du skriver koden en gång och får ut den på många ställen. Det är bättre ekonomi i det. Men har du ekonomin tror jag att de flesta får högre konvertering genom att skapa dedikerade mobila sajter, råder John Ekman.

Andra åtgärder för att förbättra konverteringen i mobilen är betydligt enklare att genomföra. En vanlig miss är enligt John Ekman att telefonnummer saknar rätt tagg, så att besökaren inte kan klicka på numret och ringa när hon eller han surfar med mobilen.

– Är du en webbyrå, en restaurang eller en frisör borde ditt viktigaste konverteringsmål vara att få folk att ringa dig. Det är obegripligt att så många bommar på detta. Då har inte den som gjort webbsidan funderat på vilket mål man har med sidan när folk surfar på den från sin mobila enhet, säger John Ekman.


Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.