Maria Gustafsson
Maria Gustafsson.


Hallå där Maria Gustafsson, initiativtagare till och projektledare för knytkonferensen Webcoast, som efter fem år nu lägger ned.

– Ja, nu tycker vi att det var dags att sluta med Webcoast. Då vill vi göra ett lika tydligt slut som starten var för fem år sedan, just i dag.

Varför har ni tagit det beslutet? 

– Av flera skäl. Vi driver Webcoast helt ideellt på vår fritid, vilket gör att det finns en viss mängd tid och energi att hushålla med. Att arbeta fram konferensen under september till mars är en sak, att medverka under helgen på Webcoast är något helt annat. Vi är 20 personer i projektgruppen som har samarbetat för att göra den bästa konferensen. För oss blev fem år en perfekt tid att göra detta ihop. Mycket händer i både privat- och arbetsliv under fem år. Nu kände vi att det var dags att tacka för oss. 

Maria Gustafsson
Här är tweeten som utgjorde startpunkten för Webcoast.


– Sedan insåg vi i våras att Webcoast såväl som människors allmänna intresse för webb och digitalt har börjat mogna. Även om vi är i början av det digitala upplevde vi att frågor och input skilde sig åt under vårt femte år. Vi blir allt fler som arbetar professionellt med webbrelaterade uppgifter. Detta kom fram i samtal med många som var intresserade av att delta på Webcoast, men som inte ville lägga vad de ansåg var arbetsrelaterad utveckling på sin helg.

Läs också: Så utvecklas Facebook - fyra experter tycker till om följderna

– Det skulle göra att vi skulle behöva flytta konferensen från en helg till några dagar mitt i veckan, det vill säga bli allt mer lika exempelvis Webbdagarna. Vi diskuterade olika upplägg och enades i att då skulle Webcoast bli något annat än vår vision. Vi diskuterade vilken väg vi skulle gå i Webcoasts fortsatta utveckling och kom fram till att vi hellre ville avsluta allt på ett tydligt sätt.

Hur startade det hela för fem år sedan? Och varför? 

– När jag ser tillbaka upplever jag att det hände mycket kring digitala kanaler då hösten 2010. Många som hade börjat blogga, twittra, facebooka och använda smartphones träffades på olika konferenser runt om i Sverige, som Geek Girl Meetup, SSWC och Wordcamp för att nämna några.

– Själv reste jag på så många konferenser jag kunde och tyckte att det saknades mötesplatser här på Västkusten. Jag var ofta ensam eller med någon enstaka till från Västkusten. Jag började fråga runt här i Göteborg om det fanns andra som var sugna på att dra igång en egen konferens. Intresset var svalt minst sagt. Inte förrän jag twittrade ut en fråga den 3 november 2010 fick jag svar. Många ville detsamma som jag, så då körde vi igång.

– Vi samlades, startade en ekonomisk förening och började direkt med tävlingar för både namn och logotyp. Vi letade lokaler och lärde oss sälja sponsring. kontaktade företag – rena nybyggarandan. Jättekul och utmanande!

Vad har Webcoast betytt för Göteborg och Västkustens webbvärld?

– Jag tror att Webcoast har betytt mycket mer än vad vi förstår nu. Människor har träffats, de har fått en plats att mötas på som inte fanns innan. Man har knutit kontakter som gett värden både yrkesmässigt och privat. Initiativ har startats som WebbGbg exempelvis, som mynnade ut i en grupp på Facebook där webbutvecklare delar olika frågor kring jobb.

– Många har sagt att de tänker mer positivt på Göteborg nu i och med Webcoast. Tidigare var det i Malmö och i Stockholm som det fanns pågående samtal om webb och framtid.

Vilket är ditt roligaste minne från de här åren? 

– Att vara mitt bland alla deltagarna och lyssna när de pratar med varandra. Människor som reser från hela landet för att de verkligen vill göra någonting och sedan också gör det. Delar kunskap för att de vill. Det finns en sådan styrka i det drivet. Människor som delar intresse och som utan Webcoast inte skulle träffats. Det ljudet är så vackert, rena konstverket!

Vad händer nu? Vad ska du göra? 

– Inte starta några nya projekt utan fortsätta driva Social Media Club Göteborg i samma anda som Webcoast och självklart mitt företag Miku, som jag startade för tio år sedan. Inom de närmaste åren vill jag dock börja doktorera om hur vi människor påverkas av att kommunicera med hjälp av teknik och internet. Vi lever i en spännande tid och det vill jag kika närmare på. 


Det är dags att ta ett helhetsgrepp om webbplatsen och allt som handlar om analys, sökoptimering, sökordsannonsering, texter, rörligt material med mera. Webbdagarna Academy har kurserna du inte får missa, bland annat om Google Analytics, Google Adwords, att skriva texter för webben, att göra en egen podcast och mycket, mycket mer. Läs mer och boka en kurs HÄR.