Det här är del 2 i vår artikelserie om podcasts. Den första delen hittar du här:
Podcasten syns överallt – men fungerar verkligen formatet?

 

Håll ämnet angeläget

– Jag brukar alltid gå efter att det ska vara angeläget. Det måste finnas ett frö att så någonstans. Med Digitalisterna, som jag gör med Telia, hade de en idé om att tipsa småföretagare om digitala verktyg. Det finns givetvis ett intresse från Telias sida att visa upp det, men hela podden är sprungen ur det ämnet, säger Kjell Eriksson, poddradioproffs.

Kjell Eriksson
Kjell Eriksson har mångårig erfarenhet av radio- och podcastproduktion och är en av lärarna på Webbdagarna Academys kurs i podcastproduktion.

Prata om sådant du själv är intresserad av

– När jag är ute på event är det ofta de föreläsare som berättar något utifrån sina egna erfarenheter som får flest positiva ord efteråt. Och det är inte så underligt, eftersom det är sprunget ur någon slags verklighet. Tänk dig själv om du skulle sitta på en middag där gästerna läser högt ur ett lexikon istället för att prata normalt, det hade snabbt blivit tråkigt. Ämnet du tar upp behöver vara sprunget ur din egen nyfikenhet. Är det något du själv är intresserad av kommer det smitta av sig.

Fuska inte med ljudet

– Ska man satsa ordentligt på en podcast ska man i första hand satsa på att få till ljudkvalitén. Mikrofoner finns för ett par tusenlappar och uppåt, men jag brukar också förespråka att alla medverkande ska ha hörlurar med egna mixar. Det är klart du kan placera en bärbar dator mitt på ett konferensbord och spela in via den inbyggda mikrofonen, men resultatet blir ju inte så bra. Samtidigt blir alla lite mer fokuserade och skärpta med seriös utrustning.

Lägg tid på redigering…

– När du spelar in en podd kommer det bli många pauser och en hel del upprepningar som inte låter särskilt bra i slutändan. Ibland slarvas det med det här, men man vinner mycket på att lägga ner tid på att redigera ordentligt. Jag brukar exempelvis försöka tona ned ljudet på de personer som inte pratar för stunden, det blir alltid småsurr hur tyst du än försöker vara. Ett tips är att ladda ner ett program från P1 och försöka eftersträva den ljudkvalitén. Det behöver kanske inte låta lika bra, men då vet du åtminstone vilken nivå du ska arbeta mot.

Reaper
Kjell använder programmet Reaper för att redigera sina podcast-produktioner.

…och använd ett bra program

– Jag använder ett program som heter Reaper för att redigera. Det kostar en slant, men jag tycker det är enkelt att använda och det går dessutom snabbt att göra de saker jag vill. Men här handlar det mycket om tycke och smak. För Mac finns exempelvis kostnadsfria Garage Band och många föredrar populära Audacity.

Ha ett tydligt narrativ

– Att det behövs en tydlig början, en mitt och ett slut fick jag lära mig redan när jag praktiserade på Sveriges Radio för massa år sedan. Börja med att berätta vad podden handlar om och bjud sedan på precis det innehållet. Och glöm inte av slutet, det måste finnas en känsla av att podden sätter punkt.

Bli inte för bunden till manus

– För egen del har jag alltid använt stolpar istället för hela meningar som manus. Har jag exempelvis en fråga jag vill ställa skriver jag bara ut enstaka ord istället för hela frågan. Det handlar om att skapa en nerv i podden. Du har ju ingen aning om vad personen du ska intervjua säger, och då är det dumt att fortsätta med samma utstakade manus.

Utse programledare – och tänk på lyssnaren

– Hur många som kan vara med i podden beror på vilka roller ni har, men det brukar oftast bli babbligt om det är fyra, fem stycken. Det viktigaste är att du har någon som leder och för podden framåt. Lyssnar du på traditionell radio händer det hela tiden utan att du tänker på det. Ta Spanarna i P1 som exempel, de kan bli flamsiga men de har alltid en programledare som sammanfattar ämnet under tiden. Det handlar om att ta ansvar för den som lyssnar, säger Kjell Eriksson.

Dra inte ut på tiden

– Oftast tar det ungefär tio minuter innan man blir varm i kläderna och får igång snacket under inspelningen, men när man närmar sig 45 minuter börjar alla bli trötta. Det ultimata är att satsa på någonstans runt 30 minuter.

Till sist: håll podden fri från störningsmoment

– Undvik brummande ljud som trafik och kylskåp. I konferensrum finns det alltid fläktsystem som stör ljudet. Det är som Farbror Barbo säger i Nile city: ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet”. Du kan ha arbetat fram ett riktigt intressant ämne och plockat in bra gäster men har du inte fått till ljudet fallerar allt oavsett, avslutar Kjell Eriksson.


Vill du också bli ett poddradioproffs? Boka in vår populära kurs på Webbdagarna Academy, som under en heldag går igenom allt du behöver veta för att börja podda. Kursledare är Kjell Eriksson och Mats Stålbröst och nästa kurstillfälle är 4 februari 2016. Läs mer och boka plats redan i dag HÄR!