Det här är del 3 i vår artikelserie om podcasts. De två första delarna hittar du här:
Del 1: Podcasten syns överallt – men fungerar verkligen formatet?
Del 2: Så kommer du igång med din egen podcast

Har du annonserat via Google eller Facebook är chansen stor att du även har kikat på respektive plattforms egna verktyg för att analysera resultatet. I annonsvärlden är det rent av en förutsättning för att du ska kunna få så mycket valuta som möjligt för annonspengarna.

Med poddradio fungerar det inte alls på samma sätt. Här är du istället bunden till plattformar som inte är anpassade till att ta fram några avancerade siffror, och även om företag som Acast försöker ändra på detta rör sig området fortfarande långsamt framåt – åtminstone om vi ser till de stora jättarna Apple och Google och deras respektive plattformar.

Tomas Barregren
Tomas Barregren, Kntnt.

– Poddar befinner sig fortfarande på stenåldern när det kommer till mätverktyg. Du har inte en susning vilka det är som lyssnar. Visst kan du få mejl från lyssnare, men det är långt ifrån alla som hör av sig, säger Tomas Barregren, vd på contentbyrån Kntnt.

Läs mer: Så mäter du din inbound marketing

De siffror som finns att hämta hjälper dig i stort sett bara att få reda på var i världen lyssnarna befinner sig. För att ändå få ut siffror tipsar Tomas Barregren om att man exempelvis kan dela ut unika rabattkuponger till ett kommande event, som besökarna sedan kan använda. Det är något han själv har använt i Kntnt:s egna poddar.

– Det ger kanske inte något stort utslag, men det är åtminstone ett mått.

Oavsett hemsnickrade knep menar Tomas Barregren att man inte kan räkna med någon vidare ROI när det handlar om podcasts. Istället bör marknadsavdelningen se podden som ett långsiktig kommunikationsmedel, i vilket det i först och främst handlar om att bygga upp relationer. Och sett ur den synpunkten tycker han att podden är svårslagen.

– Vi utgår hela tiden från hur långsiktig kommunikation skapar värde för mottagaren. Du bygger ett kommunikationskapital, vilket leder till att du efter en längre tid kan fråga om målgruppen är intresserad av din produkt utan att få en dörr i ansiktet. Det märker vi av hela tiden när vi pratar med våra kunder.

Läs mer: Så sände de live via Periscope – och mångdubblade antalet tittare

Med andra ord är avsaknaden av mätverktyg i dagens podcastvärld kanske inte helt av ondo. Och faktum är att det faktiskt går att sälja genom podden – det tar bara lite längre tid. Tomas Barregren förklarar att man i Kntnt:s längre podd (företaget har en längre och en kortare) oftast har en intervju inbakad. Både innan och efter intervjun passar man på att prata om exempelvis en kommande kurs eller ett aktuellt frukostseminarium.

– På så sätt kan vi paketera in det i samtalet på ett naturligt sätt.

podcast
Publiceringsverktyget Libsyn ger dig tillgång till statistik för din podcast, som antal nedladdningar och var i världen lyssnarna befinner sig. Men andra digitala kanaler kan erbjuda långt mer kraftfulla mätverktyg.

Men i slutändan menar Tomas Barregren att många bör tänka om när det handlar om att presentera siffror för en poddsatsning och räkna hem investeringen. Som med allt annat kommunikationsarbete gäller det att ständigt hitta nya kanaler, arbetssätt och lösningar.

– Förr skrev vi långa bloggtexter för att få fram vår åsikt om ett ämne. Det gör vi fortfarande men nu har vi en podcast där vi kan berätta vad vi tycker. Innan vi spelar in ett avsnitt skriver jag ett manus på runt 2 500 ord, sedan lägger vi ut den texten som en blogg. Och det är väldigt många som läser den också.

– Och det inte första gången de som lyssnar på podden kommer i kontakt med dig. Du måste börja tidigare i kedjan, exempelvis genom en blogg. När dina kunder till slut har kommit så långt att de kan tänka sig ha dig i sina öron varje vecka, då kommer de också vända sig till dig om de behöver hjälp. De är ju dina fans.


Vill du också bli ett poddradioproffs? Boka in vår populära kurs på Webbdagarna Academy, som under en heldag går igenom allt du behöver veta för att börja podda. Kursledare är Kjell Eriksson och Mats Stålbröst och nästa kurstillfälle är 4 februari 2016. Läs mer och boka plats redan i dag HÄR!