Det här är del 4 i vår artikelserie om podcasts. De tre första delarna hittar du här:
Del 1: Podcasten syns överallt – men fungerar verkligen formatet?
Del 2: Så kommer du igång med din egen podcast
Del 3: "Poddar är fortfarande på stenåldern när det gäller mätverktyg"

Ett av företagen som har hakat på poddradiotrenden den senaste tiden är hamburgerjätten McDonalds. Tidigare i höst lanserade företaget Burgarpodden, där programledaren Christoffer Birgerstam tillsammans med olika gäster går igenom hamburgarens historia. Än så länge har man gett ut tre av totalt tolv planerade avsnitt. Ämnena har hela tiden anknytning till hamburgare – allt från hamburgarens historia till intervjuer med hamburgarentusiaster.

Susanne Rydjer
Susanne Rydjer, ansvarig utgivare för Burgarpodden.

– Det finns ju en naturlig hajp kring ämnet för tillfället, och det här är en möjlighet för oss att skapa underhållande innehåll av det, framför allt genom att bjuda in gäster som kan nörda ner sig i ämnet, säger Susanne Rydjer, ansvarig utgivare av Burgarpodden.

Läs mer: Därför måste du jobba med konvertering – hela serien

Att göra poddradio som företag, som i första hand är tänkt att nå en bred allmänhet, är måhända inte helt enkelt. Eftersom det finns en sådan uppsjö av poddar gäller det att hitta en balansgången mellan reklam och relevant innehåll. Susanne Rydjer berättar att det ska framgå att McDonalds står som avsändare, men att det aldrig får ta överhanden.

– För oss är det viktigt att tyngdpunkten ligger på ämnet som ska diskuteras. Vi måste förtjäna lyssnarna, precis som alla andra. Och för att göra det behöver vi vara noggranna när vi tar fram innehållet. Sedan är tanken att McDonalds ska finnas som en naturlig del av podden, vi har ju en gedigen historia om man pratar om hamburgare.

Precis som vi har skrivit i våra tidigare delar i den här artikelserien är just mätbarheten ett ständigt återkommande problem för alla som håller på med poddradio, och särskilt för företag som gör det i marknadsföringssyfte. Det är också något som McDonalds brottas med, även om man än så länge inte har grottat ner sig fullt ut i siffrorna.

burgarpodden
Tolv avsnitt av Burgarpodden är planerade. Därefter ska satsningen utvärderas av McDonalds.

– Just nu håller vi också på med utformningen, men det är först när de här tolv avsnitten är klara som vi kan utvärdera det här. Burgarpodden utgör bara en del av hur vi berättar om McDonalds. Å andra sidan kommer det bli svårt att räkna hem enskilda delar av den för att se om vi går plus på det här.

– Samtidigt ser vi inte det här som en kanal i vilken vi i första hand ska sälja varor, utan det handlar uteslutande om att bygga varumärket. Men det är klart att det är viktigt att vi når vår målgrupp. Det handlar om att nå ut i alla tänkbara kanaler, både interna och externa. Exempelvis vet vi ju om att vi har haft 2 000 lyssnare redan.

Läs mer: Så når du din unga målgrupp – det här drömmer de om

McDonalds är som bekant långt ifrån ensamma att satsa på podden som marknadsföringskanal. Bland exemplen finns allt från Nordea och SEB till mer oväntade som Svensk Betong. Susanne Rydjer förklarar den rådande trenden med att området är spännande och nytt, och att det dessutom finns en ung publik.

– För varumärkesbyggandet handlar det hela tiden om att om att hitta nya sätt att nå ut. Det här är outforskat område för oss, därför är det intressant att se vad det leder till. Jag tror att vi kommer lära oss mycket längs med vägen, hon.

Hur viktigt har det varit för er att vara ute tidigt på det här området?
– I just det här fallet är det en bra markering att vi visar att vi kan det här. Det fanns ju inte någon svensk hamburgerpodd tidigare, så det är klart att det är viktigt för oss att ligga i framkant.


Marknadsföring, kommunikation och varumärkesbyggande i olika kanaler, allt från podcast till Snapchat, är ett hett ämne på Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016. Dessutom blir det inspirationsföreläsningar i världsklass, konkreta tips för just din verksamhet och mingel med inspirerande branschkollegor. Vi ses där, boka din plats redan i dag!