startuplistan

För tionde gången utser Internetworld Sveriges mest lovande startups. Listan bygger på nomineringar från läsarna, men det är redaktionen som avgör vilka företag som ska hamna på topplistan. Juryn i år har bestått av Katarina Strömberg, Sophia Nilsson, Alexandra Heymowska, Anders Frick och Mats Stålbröst.

Årets lista består av sammanlagt 25 startups. I dag presenterar vi plats 25 till 15. De resterande platserna kommer att presenteras under de kommande dagarna.

Läs också: Sveriges hetaste startups 2014
 

25) Waitress

waitress
Daniel Eriksson och Alexander Yngling. Foto: Martin Sjögren

Genom Waitress kan användare hitta restauranger i närheten, beställa från menyn och betala. Waitress har med sin lunchapp tecknat avtal med ett 60-tal restauranger, inklusive de i Kista Galleria. Kortare köer genom några tidsbesparande knapptryck på mobilen ligger helt rätt i tiden och Startuplistans jury ser fram emot en nationell expansion.

Bolagsnamn: Waitress
Grundare: Daniel Eriksson, Alexander Yngling, Jeremias Andersson
Grundat år: 2013
Antal anställda: 9
Finansiärer: Alexander Yngling, Jeremias Andersson
Webbplats: www.waitress.com

Läs också: Sveriges hetaste digitala entreprenörer 2013

24) Shipwallet

shipwallet

Shipwallet erbjuder e-handlare möjlighet att implementera en widget över olika fraktalternativ på sina webbsidor. Lösningen ska förenkla leveransprocessen för kunder som handlar online. Initialt är Shipwallet en lösning för lite större e-handlare, men på sikt är målet att lösningen ska användas av även mindre spelare.

Bolagsnamn: Shipwallet AB
Grundare: Piotr Zaleski, Fredrik Schöön, Patric Blixt, Ilia Mikhailov och Björn Alberts
Grundat år: 2015
Antal anställda: 9
Finansiärer: Inga.
Webbplats: www.shipwallet.com

23) Bilprospekt

bilprospekt
Viktor Silfverström, Andrée Heino, Jakob Werner och Niklas Silfverström.

Bilprospekt erbjuder ett analysverktyg för bilförsäljare. Med hjälp av data från offentliga datakällor och egna kunddata gör Bilprospekt analyser av marknadsutvecklingen, vilket i sin tur ger bilförsäljarna ett verktyg som strukturerar upp försäljningsprocessen. Nyligen passerade bolaget 200 nybilsåterförsäljare som användare i Sverige. Kanske blir Bilprospekts verktyg det som kommer att förändra hela branschen för hur bilar säljs, både fysiskt och över nätet?

Bolagsnamn: Bilprospekt Sverige AB
Grundare: Jakob Werner, Niklas Silfverström och Andrée Heino.
Grundat år: 2013
Antal anställda: 9
Finansiärer: Affärsänglar
Webbplats: bilprospekt.se

22) Claimony

claimony
Medurs från topp vänstra hörnet: Björn Torstensson, David Garpenståhl, Johan Wendborg, Andreas Psaros, Johannes Lundsten, Simon Gustafsson, Jonatan Pettersson, Zebastian Victorin.

Hur får man spelare av datorspel att klicka på reklam – särskilt när många av dem använder annonsblockerare? Genom spelifiering, såklart! Detta har Claimony tagit fasta på och skapat ett poängsystem för de prestationer spelarna utför i sina spel. Poängen kan sedan bytas in mot varor och tjänster. Spelifieringsplattformen är särskilt inriktad mot gamers – en grupp som tidigare varit extra svår att nå för många annonsörer.

Bolagsnamn: Claimony AB
Grundare: Björn Torstensson, Andreas Psaros, Simon Gustafsson, Jonatan Pettersson, Johannes Lundsten, Sunny at Sea AB (Johan Wendborg), ZoCom AB (Zebastian Victorin), GRPS AB (David Garpenståhl)
Grundat år: 2014
Antal anställda: 2 (+ 4 praktikanter)
Finansiärer: Egenfinansierade, Vinnova
Webbplats: www.claimony.com



21) Lenovium

lenovium

Lenovium är bolaget som optimerar bolån. Bakgrunden är en avhandling på KTH, och företaget arbetar för att kunderna ska få den optimala fördelningen mellan fast och rörlig ränta – beroende på hur riskvillig man är. Med 5 000 miljarder kronor i bostads- och fastighetslån bara i Sverige är optimering av bostadsräntor är ett högintressant område som ligger rätt i tiden. I januari lanserar bolaget en helt ny plattform.

Bolagsnamn: Lenovium AB
Grundare: Joachim Ronneback Thomson och Petter Aronsson
Grundat år: 2015
Antal anställda: 4
Finansiärer: N/A
Webbplats: www.lenovium.com


Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Vid midnatt natten till torsdag 17 december höjer vi priset på biljetterna till Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars 2016. Spara 2 500 kronor, passa på att boka din biljett innan prishöjningen och kom och lyssna på mer än 80 talare som ger både inspiration i världsklass och konkreta råd för dina digitala affärer och din digitala närvaro. Läs mer och boka HÄR – vi ses!