Vi når det Berlinbaserade startup-företage­t The Jodel Venture via Skype. Alessio Avellan Borgmeyera, grundare och vd, sitter i grå munktröja i vad han kallar sitt ”laboratorium” och pratar om hur Berlin, med sina kreativa invånare och stora mångfald, snart kommer att vara en av Europas största startup-hubbar.

Jodel startade som en ”campus-talk-app”, men har snabbt vuxit till en given social plattform i flera städer även utanför universitetsområdena.

jodel
Alessio Avellan Borgmeyera, grundare av Jodel.


– Vi lever i en superdigital värld, men det är ändå svårt att få en känsla för vad människor i ens närområde känner och tänker. Jodel fungerar lite som en spegelbild av en plats. Genom att se vad folk i din närhet pratar om kan du känna av hela viben i en stad och samtidigt kommunicera öppet med nya människor, förklarar Alessio Avellan Borgmeyera.

Läs mer: Så hanterar du badwill på Facebook – var snabb med analysen!

På Jodel delar du anonyma inlägg med text eller bild som bara kan ses av andra inom en tio kilometers radie. Andra användare kan välja att kommentera på eller rösta upp eller ner inläggen. Flödet är självreglerande från både tråkigt och kränkande innehållet, då inlägg med fem nedröstningar försvinner från appen.

– I andra sociala medier handlar det om dina vänner, bekanta och följare, men på Jodel kan du nå ut till alla i din direkta omgivning. Det handlar om hyperlokalitet. Det som sker i din direkta närhet, som en vacker solnedgång, en händelse på campus eller tips på uteställen, är inte relevant för alla på din Facebook eller Instagram, men det är för dem som befinner sig på samma ställe.

– I början av året skedde en skjutning i Mannheim i Tyskland, och nyheten om den dök upp på Jodel innan den dök upp i andra sociala medier och i traditionella medier.

Tinder är ett exempel på en annan app som jobbar med hyperlokalt, men till skillnad från dejting handlar Jodel om kommunikation, menar Alessio Avellan Borgmeyera. Jodel är idag en av Europas snabbast växande inläggs- och mikrobloggstjänster och toppar för närvarande App Store-listorna i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz.

– Alla användare är anonyma, eller snarare, man behöver inte skapa ett konto för att börja jodla. Det är innehållet som är i fokus, inte personen. Med många andra sociala medier överväger folk länge vad de ska posta eftersom det kan påverka deras personliga varumärke. Men på Jodel kan man vara mer spontan och dela direkt, vilket gör flödet mer autentiskt.

Läs mer: "Det är lite som att leva i nuet" – så fungerar Snapchat i marknadsföringen

Alessio Avellan Borgmeyera var själv universitetsstudent i södra Kalifornien när han och några andra startade föregångsappen Tellum, som byggde på liknande principer. Appen tog inte fart, troligtvis på grund av för mycket fokus på kommunikation med vänner, tror Alessio Avellan Borgmeyera. Han flyttade tillbaka till Berlin där han 2013 grundade Jodel, med ännu mer fokus på innehåll och positionering. Appen lanserades på universitetet där han själv var student, och sedan tog det fart. Alessio Avellan Borgmeyera hoppade av skolan och valde att satsa allt på företaget.

– Appen spreds snabbt via word-of-mouth. När vi går in i nya länder idag jobbar vi också med ”Jodel meisters” på utvalda universitet för att få igång konversationen. Universitetsstudenter och unga har varit huvudmålgruppen från början, men vi växer även i andra åldersgrupper. Både äldre och yngre ser på studenter som trend setters.

jodel
Teamet bakom Jodel.


– I dag har vi många aktiva tyska och svenska jodlare. Min pappa var precis på en avlägsen ö i Kroatien och skickade en skärmdump av sin Jodel till mig – många inlägg var på svenska. Ni reser mycket! Framåt kommer vi att satsa på att växa även utanför Europa

Läs mer: Därför väljer Royal Bank of Scotland att satsa på Facebook at work

På frågan om företag kan använda Jodel svarar Alessio Avellan Borgmeyera att det inte finns något som hindrar det, men om man är för säljig och communityn misstycker kommer ens inlägg snabbt att röstas ner. Om man däremot delar sådant som är relevant och uppskattat kan det vara ett sätt att nå en yngre målgrupp i sin direkta närhet.

– I dag är vårt huvudfokus främst att vidareutveckla tjänsten, designen och hela användarupplevelsen. Vi har ingen intäktsmodell än, utan bygger användarbasen först. Vi får se vilka möjligheter en stark lokal användargrupp kan leda till längre fram.

På kontoret i Berlin är de snart tio heltidsanställda, och Alessio Avellan Borgmeyera antyder att det blir ett antal stora appuppdateringar innan slutet av året. Berlin är en fantastisk stad att jobba i, säger Alessio Avellan Borgmeyera igen, men de saknar utvecklare. Han avslutar med en flört till svenska utvecklare att de är mer än välkomna att höra av sig.


Årets bästa mötesplats i Stockholm är utan tvekan Webbdagarna 22-23 mars 2016. Kom och nätverka, träffa spännande branschpersonligheter och överraskas av oväntade möten. Dessutom blir det förstås inspiration och föreläsningar i världsklass, i kombination med konkret kunskap i våra femton kunskapsspår. Boka biljett på stört HÄR – vi ses där!