Gif är ett lågupplöst bildformat som används för webben, med möjlighet att lägga till animationer av snabba bilder som spelas upp automatiskt i en loop. Hanna Pettersson, medgrundare av Tjejer Kodar och head of marketing & growth på Uptrail, menar att företag kan använda gif:ar för att kommunicera snabbare, roligare och mer engagerande.

Hanna Pettersson
Hanna Pettersson.


– Att använda gif:ar är ett jättebra sätt att engagera och peppa folk. De är enklare att sätta ihop än en film och visar mer innehåll och känsla än en stillbild. En fördel är också att gif:ar ofta spelas upp automatiskt, vilket innebär att fler kommer att se hela bildsekvensen, säger hon.

Läs mer: Så marknadsför du lite smartare – med emojis, mikrosajter och raka budskap

Tjejer kodar är ett programmeringsläger för kvinnor. Nyheten om det senaste campet, som kommer att äga rum i Barcelona nästa år, presenterades med en gif i organisationens sociala kanaler i början av december.

– Vi har gjort en gif för att visa hur kul vi har på eventen. Det är svårt att få med allt i en bild, och collage känns inte heller rätt. En gif blir då ett perfekt format att använda för att visa känslor, miljöer, människorna och innehållet på campen. Generellt använder vi också gif:ar i våra mejl, och där ser vi att det ökar engagemanget från mottagarna, säger Hanna Pettersson.

via GIPHY


Gif-formatet är generellt ett mycket lättare format för animationer än till exempel videofiler, vilket gjort det populärt att använda i just e-postmarknadsföring. I somras öppnade också Facebook för privatpersoner att lägga upp gif:ar och på Tumblr har formatet länge använts för att representera humor, internetfenomen och populärkultur. Både Pinterest och Twitter stöder formatet, och på Snapchat är ens visningsbild en gif-selfie.

– På Uptrail använder vi gif:ar för att enkelt förklara hur vår mobila rekryteringstjänst fungerar. Istället för en manual eller introduktionsvideo går det att skapa en förklarande gif där olika steg i tjänsten förklaras. Överlag är det en bra strategi när man inte vill kosta på videoproduktion för enklare instruktionsvideos, säger Hanna Pettersson.

Läs mer: Så kan ditt företag jobba med video – tips och framtidsspaningar

Många nya teknikbolag och startups använder idag gif:ar i sin e-postmarknadsföring. Animerade gif:ar används även av en del webbverktyg för att bygga en karaktär kring tjänsten, som e-postmarknadsföringstjänsten Mailchimp som visar applåderande schimpanshänder när en e-postkampanj skickats iväg.

via GIPHY


– En fördel för företag är att designern enkelt själv kan skapa en gif-animation inne i Photoshop. Då kan det gå så fort som på tio minuter att skapa stämningsanimationer eller enklare introduktionsfilmer. Det är ett bra komplement till bilder och film, säger Hanna Petersson.

Det går även att skapa gif:ar via ett olika tjänster på nätet, exempelvis GIFmaker.me och makeaGIF.com. Därefter kan den laddas upp direkt på olika sociala medier och webbplattformar, eller på giphy.com för att sedan delas vidare på kanaler som Facebooksidor. En gif kan vara i princip hur många bilder som helst, som sedan loopar. Ju fler bilder, desto större fil. Hanna Pettersson brukar använda runt tio bilder.

– För den yngre generationen dominerar snabb bildkommunikation. Kort video som i Vine eller Snapchat, blandat med animationer och bilder. I Asien ser vi animerade stickers och emojis som representerar hela känsloregistret överallt. De berättar mycket på en och samma gång. Sedan finns gif-keyboards som är populära för flera målgrupper, som när föräldrar pratar med sina barn eller i kommunikation internt med kollegorna, särskilt i techvärlden. Gif:en är ett enkelt och effektivt format som fler borde testa, avslutar Hanna Pettersson.


Digital marknadsföring i alla dess former och format är något du får höra mer om under Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016. Dessutom blir det e-handel, sociala medier, konvertering, UX och design, kommunikation och mycket mer. Du får inspiration i världsklass, konkreta tips och råd samt möjlighet att nätverka och hitta nya, spännande kontakter. Vi ses väl där?! Mer information och biljetter finns HÄR!

Fakta

  • Skapa din gif direkt i Photoshop eller använd en onlinetjänst som GIFmaker.me eller makeaGIF.com.
  • En gif kan vara bilder från ett event, en kampanj med flera budskap i, en enklare introduktionsvideo eller en peppande animation.
  • Ju fler frames/bilder, desto större fil. Hanna Pettersson på Uptrail brukar inte använda fler än tio bilder, men det beror också på var du sedan ska publicera gif:en.
  • Gif:ar kan enkelt läggas till i de flesta e-postprogram, som Mailchimp, för att skapa mer engagerande och roligare mejlkampanjer.
  • Det går fortfarande inte att lägga upp gif:ar direkt på företagssidor på Facebook. Det går däremot att använda tjänsten giphy.com för att ladda upp sin gif. Därefter kopierar man in länken i ett inlägg på Facebook, som sedan kan boostas för att skapa en rörlig Facebookannons.
  • Vissa annonsverktyg stödjer gif:ar idag, istället för flash. Testa att bygga banners i gif-format.