Under tredje kvartalet i år handlade 72 procent av svenskarna varor över nätet. Nästan en fjärdedel av pengarna spenderas på utländska sajter, enligt E-barometern Q3 2015.

Sara Domeij
Sara Domeij.


– Som konsumenter vill vi alltid hitta den absolut bästa "dealen" och har mer tålamod att leta och jämföra, oavsett om det är en t-shirt eller en teve vi köper. Det finns alltid ett lite bättre pris, någonstans. Utländska webbshoppar är inte längre ett hinder, särskilt eftersom många marknader är betydligt mer utvecklade än den svenska och kan erbjuda minst lika bra villkor, om inte bättre, säger Sara Domeij, digital strateg på e-handelsbyrån Beyond Retail.

Läs mer: Lärdomar från Klarna – så tar du dig in på den amerikanska marknaden

Vid internationell handel blir kunder dock mer uppmärksamma på dolda avgifter, returmöjligheter och leveranstider, menar Sara Domeij. Beställer man varor från USA finns det risk att råka ut för tullavgifter, till exempel.

– Utländska sajter kommer fortsätta att öka, men vi ska inte glömma att vi samtidigt ser fler svenskar handla på nätet överlag. Sedan är det egentligen inte så enkelt som det låter att handla från utländska handlare. Det finns inte frihandelsavtal på plats, det är språkskillnader, frakt blir dyrare och leveranser längre när man beställer via nätet, säger Bengt Wessborg, CSO och e-handelsexpert på Star Republic,

Black Friday och Cyber Monday är två shoppingdagar som härstammar från USA, och som vi även i år fick se flera svenska e-handlare haka på. Bland annat hade MQ, Fyndiq, Ellos, SAS, CDON, Fyndiq, Webbhallen och Babyshop.com särskilda kampanjer under dagarna.

Läs mer: Vi e-handlar allt mer direkt från tillverkarna - vad händer med alla butiker då?

– I USA räknade man med att Black Friday 2015 skulle vara den dagen som omsatte mest någonsin online. Det vill vi i Sverige inte missa, särskilt när vi har så pass starka varumärken som vi vet säljer. Samtidigt måste man se helheten och tänka igenom vad man faktiskt erbjuder. Att prispressa och erbjuda kampanjer är i längden inte lönsamt, man måste jobba aktivt med att erbjuda kunden någonting som gör att hen vill komma tillbaka, säger Sara Domeij.

Bengt Wessborg
Bengt Wessborg.


– Cyber Monday har i USA en övervikt på mode-retail. I Sverige kan det ju även vara ett drag från handlarna för att svara på internationella konkurrensen. Det kan även vara bra ur ett logistikperspektiv, då det blir stor press ju närmare jul det kommer. Man kan se det lite som ett early bird-erbjudande inför julhandeln, säger Bengt Wessborg och fortsätter:

– Det är alltid kul med ökad försäljning, men man får som handlare vara vaksam på försäljningen i och med nya reor, när exempelvis Black Friday har blivit förlängt till nästan en hel vecka i och med Cyber Monday efter helgen, så man inte rear ut stora delar av sin lönsamhet.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning