Kontakta företaget
I Jetpack finns möjligheten att aktivera kontaktformulär. Annars är Contact Form 7 ett bra val för att bygga kontaktformulär.

Contact Form 7
Bygg stora eller små kontaktformulär med Contact Form 7.

Om du vill att besökarna lätt ska kunna kontakta ditt företag bör du även skriva ut och länka din e-postadress i klartext. Då plockar spamrobotar ofta upp adressen, ett problem du kan komma runt genom att använda exempelvis Email Address Encoder. Tillägget skriver helt enkelt om dina e-postadresser för robotar, vilket gör det svårare, men inte omöjligt, för dem att plocka upp adressen.

Det kan också vara en bra idé att publicera en karta så att folk hittar till ditt företag. Troligen räcker det att hämta ut inbäddningskoden från Google Maps, men behöver du något lite mer avancerat kanske WP Google Maps passar dig. Den kan sätta en eller flera nålar på en karta på flera olika sätt, som du sedan lägger till i dina poster.

Besöksstatistik
Google Analytics är det vanligaste verktyget för att hålla koll på statistik kring besökarna och självfallet finns det gott om tillägg för att jobba med det. Google Analyticator är ett enkelt men ändå informativt val.

Google Analyticator
Google Analyticator är ett av de smidigare Analytics-tilläggen.

Även Google Analytics by Yoast är ett bra val, med lite fler valmöjligheter.

Behöver du inte riktigt så mycket statistik som Google Analytics erbjuder är statistikvalet i Jetpack ett bra alternativ.

Bättre SEO
Tidigare var det ett måste att installera tillägg för sökoptimering, men i dag är det faktiskt inte lika självklart. Beroende på hur bra ditt tema är har du mer eller mindre stort behov med SEO-inställningar.

All in One SEO Pack
All in One SEO Pack är inte vackert, men erbjuder gott om inställningar och valmöjligheter.

Två tillägg, Yoast SEO och All in One SEO Pack, rekommenderas ofta, och de gör vad de ska. Du måste samtidigt också göra vad du ska för att dra nytta av dem, nämligen jobba mer med ditt innehåll. SEO-tillägg är inte dåliga, men de kräver en del av dig som sajtägare.


Digitala strategier, webbanalys och UX/Design är ämnen för tre av våra 15 (!) kunskapsspår under Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016. Vi kommer också att ta upp roi, content/inbound marketing, e-handel, sociala medier, konvertering och mycket, mycket mer. På stora scenen blir det inspiration från föreläsare i världsklass. Läs mer och boka din plats HÄR redan i dag – eventet har varit slutsålt tre år i rad!

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning