Specialister väljer att frilansa i stället för att ta en anställning och många vill bli headhuntade till ett nytt jobb istället för att aktivt söka det själv. Hur ska företag göra för att hitta och anställa rätt personer?

– Omvärlden har förändrats och i dag är det mer fokus på arbetsroller inom digitalt och e-handel, samtidigt som startup-marknaden växer och har blivit ett helt eget segment, bortom kund- och byråsidan. Vi råder alltid våra kunder att se bortom traditionella kravspecifikationer och arbetsbeskrivningar vid en rekrytering och i stället fokusera på vilken förändring man hoppas uppnå genom att ta in en ny person, säger Mathias Wellström på headhuntingbyrån Trib.

Läs mer: Han rekryterar med hjälp av sociala medier

Trib startade för sex år sedan med fokus på kommunikationsbranschen, digitalt, teknik, design och marknadsföring. Alla på byrån kommer själva från branschen och sedan start har man arbetat med att bygga, lära känna och utvärdera nätverket av kandidater genom spontana träffar med nya människor i branschen, juniora som seniora.

Mathias Wellström
Mathias Wellström.


– När vi träffar och lär känna folk i vårt nätverk tar vi del av nya insikter, vilket hjälper oss att hålla oss uppdaterade på de senaste trenderna på marknaden. Vi ser inte bara att vi jobbar med rekrytering åt våra kunder, utan även med rådgivning för att hjälpa dem att förstå vilken typ av person de behöver. Vi jobbar agilt och presenterar olika typer av kandidater för att utvärdera den ursprungliga kravspecen, säger Mathias Wellström.

I somras rekryterade Malmöfestivalen Sveriges första professionella Snapchattare via Snapchat. Företag som svenska Uptrail låter folk söka jobb direkt via mobilen utan cv. Och tjänster som exempelvis Uber och Airbnb ger samtidigt möjlighet till ett nytt sätt för individer att tjäna pengar direkt från person till person.

Läs mer: Storytelling ökade antalet ansökningar med 600 procent

Yasmine Åkermark är en av medgrundarna bakom jobbappen Tibba som lanseras i vår, en marknadsplats för utbyte av tjänster och att nytt sätt för arbetsgivare och småföretag att attrahera talang i sin lokala omgivning. En art director kanske kan hjälpa sin frisör med att ta fram en logotyp i utbyte mot en klippning eller liknande. Utöver tjänster och gentjänster kommer det även att finnas som alternativ att få betalt för sitt arbete.

Yasmine Åkermark
Yasmine Åkermark.


– Sharing economy är en spännande trend inom arbetslivet just nu. Vi i Generation Y är inte intresserade av ett fast och tryggt jobb på samma sätt som tidigare. Vi vill kanske få ut mer av livet än så. Vi pratade nyligen med ett hotell på Bali som kunde erbjuda gratis hotellrum i utbyte mot att gästerna hjälpte dem med marknadsföring. Jag tror att vi kommer att se mer sådant framåt, säger Yasmine Åkermark.

– Allt fler yrken blir frilans, både kreativa roller och mer traditionella yrken som advokater och läkare. Man säljer sin kunskap och sina färdigheter, och inte sin tid på samma sätt. Det öppnar upp för helt nya sätt för företag och individer att jobba, säger Yasmine Åkermark.

För att kunna rekrytera rätt kompetens har det blivit viktigare för företag att framstå som attraktiva arbetsgivare. Det måste finnas något intressant som skapar en dragningskraft och spänning för den som ska hoppa på ett nytt jobb.

– Det är inte ovanligt att man hamnar i en diskussion om attraktionsvärdet hos ett företag, där den kompetens de behöver faktiskt är svår att få in på fast basis. Då brukar vi rekommendera att ta in frilansare. I Sverige börjar det fungera allt mer som på kontinenten, att en frilansare inte bara ses som en resurs utan även kan ta ett kreativt eller strategiskt ansvar, säger Mathias Wellström.

Läs mer: 9 000 meetups varje dag – så kan du dela kunskap med andra

Ett annat sätt att få in nya insikter och perspektiv till sitt företag för olika projekt kan vara att plocka in konsulter för att prototypa eller att delta ett hackathon. Mathias Wellström tipsar även om att ta in en senior expert på konsultbasis samtidigt som man anställer en yngre talang som får växa i rollen.

– Linkedin fungerar idag kanske mer som ett uppslagsverk än som en ren talangdatabas; det har blivit för stort. Digitala kanaler är samtidigt fantastiska för att få tips om nya personer, särskilt i kombination med ett stort nätverk. Men det är fortfarande först när man träffar en person, ser den i ögonen och frågar vad den drömmer om, som man får en förståelse för var den personen passar in. Vi letar efter och fokuserar på vilken tillväxtpotential en person har snarare än att utgå från vad någon jobbar med idag, avslutar Mathias Wellström.


På Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016 kommer Sofia Quintero, growth hacker och vd på Nom Nom Insights, avslöja vilka utmaningar både individer och företag måste klara för att bli mer kundorienterade. Dessutom får vi veta varför jobbet kommer att löna sig. Sofia Quintero är av av många, många fantastiska talare på Webbdagarna, läs mer om dem alla HÄR. Och boka din biljett redan i dag HÄR, eventet har varit slutsålt tre år i rad.

Fakta

  • Det är viktigt att göra företaget attraktivt och intressant som arbetsgivare. Hitta en attraktionskraft – i produkter, tjänster eller kanske i en förändringsfas man går igenom. Varför ska folk lämna sina ”trygga” jobb för ert företag?
  • Se Linkedin mer som ett uppslagsverk, lättast är att hitta personer genom det egna nätverk.
  • Att träffa en person och se den i ögonen är alltid bättre än att sköta allt digitalt.
  • Många specialister jobbar idag som frilansande konsulter och vill inte bli anställda. Ta in dessa på uppdrag och anställ parallellt en yngre talang som växer i rollen.
  • Det är viktigare att titta på personen än på kvalifikationerna. Roller och marknaden förändras hela tiden och då är det viktigaste att ha rätt team.
  • Människor söker inte jobb på samma sätt i dag. Många vill bli hittade – hur uppvaktar du dem?