Swish dominerar redan mobilbetalningarna i Sverige. På måndag lanserar Swish en tjänst som ska konkurrera med Klarna och Paypal om e-handeln.

anders edlund
Anders Edlund.

– För en webbutik som har största delen av sin försäljning i Sverige tror vi att man på sikt kommer att behöva använda Swish, säger Anders Edlund som är affärsutvecklare på Swish och Nordeas representant i företaget.

Bakom Swish ligger Getswish AB, som ägs av sveriges största banker – Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Swedbank. Betaltjänsten, som lanserades för drygt tre år sedan, har idag fler än fyra miljoner aktiva användare.

Läs också: Det kontantlösa samhället är snart här – här är anledningarna

– E-handel är nästa steg av Swish. Vi har redan blivit väldigt populära och anslutit väldigt många konsumenter, säger Anders Edlund.

swish
Shoppa på nätet och betala direkt från din mobiltelefon. Det blir möjligt när Swish nya betalningslösning lanseras nu på måndag.


Den stora kundbasen i Sverige kommer att ge Swish en bra chans mot betaljättar som Klarna och Paypal tror Anders Edlund.

– Vi kan bli en spelare att räkna med, säger han.

För företagens del har de försökt göra det så smidigt som möjligt att implementera tjänsten, och i november genomfördes ett mindre pilotprogram på utvalda webbutiker.

– Vi har byggt hela lösningen på standardiserade tekniker för e-handel. Så företagen ska inte behöva köpa in några nya programvaror eller liknande. Vad de behöver är att kunna anpassa sig för att anropa vårat api, och ett certifikat som sköter säkerheten, säger Anders Edlund.

Läs också: Utbrett skattefusk bland Swish-användare

Swish för e-handel använder sig av en pki-baserad certifikatslösning. Butikerna förnyar själva certifikaten via Swish gränssnitt och använder sig av Bank-id, bankdosor eller andra av bankernas godkända inloggningssystem.

Storbankerna har redan en egen betallösning, direktbetalning, men Swish har potential att bli smidigare. Direktbetalningar kräver avtal med varje enskild bank, medan Swish ger tillgång till alla fyra miljoner användare på ett och samma avtal.

– Jag tror faktiskt att det är ganska naturligt att Swish på sikt kommer att fasa ut direktbetalning. Det är liknande tjänster, och det är lättare för företagen att välja en tjänst där de bara behöver teckna ett avtal, säger Anders Edlund.