therese reuterswärd
Therese Reuterswärd.


1. Förr: Textstyrt Nu: Röst- och gest-styrt

Att förmedla ett önskemål till en app eller en sökmotor har hittills skett via textinmatning. Men om ett par år kommer vi att omges av maskiner som förstår vad vi vill utan att vi behöver skriva det. Formulär och webbsidor byggs redan nu för att klara röstkommandon. Snart styr vi våra dörrlås, bilar och tv-apparater med hjälp av gester.

Som marknadsförare kommer du, när kunderna besöker din affär, att kunna detektera med vilken hastighet och riktning de rör sig och vad de tittar på längst. I framtiden kommer omgivningen att reagera på oss – i stället för tvärtom.

2. Förr: Enklare betalsätt Nu: Personligare betalsätt

E-handelns starka tillväxt kan vi tacka de nya smidiga betaltjänsterna för. Nästa år kommer de personliga betalsätten att få ett uppsving. Swish är ett exempel, där transaktionen sker direkt från min mobiltelefon till någon annan. Paypal har en funktion för direktöverföring till en privatperson genom att klicka in på mottagarens personliga webbsida. Klarna erbjuder sina kunder att själva förlänga betalningsvillkoren på my.klarna.se.

Läs också: Glada besökare konverterar bättre – 14 tips för att öka försäljningen

Bli heller inte överraskad om ditt beteende i sociala medier blir en faktor som avgör din kreditvärdighet. I framtiden, alltså.

3. Förr: Big data Nu: Big data

Trots att big data knappast kan räknas som en trend är det fortfarande ovanligt att samla in mängder av data i realtid för att förbättra en verksamhet.

För sajtägare finns massor av verktyg som analyserar klick och musrörelser för att vässa pågående kampanjer och placering av innehåll. För att upptäcka svagheter i en varumärkeskampanj kan man samköra foruminlägg, tonläge och försäljningsstatistik. Vill du kunna förutspå försäljningstoppar kan du kombinera besöksstatistik med söktrender och väderdata. Föreställ dig att du placerar ett informationslager inklusive plats, puls och hälsotillstånd från prylar som Apple Watch och Fitbit ovanpå din existerande kunddatabas. Då kan du skapa strategier som på riktigt är anpassade efter dina kunders liv.

4. Förr: Prenumerera Nu: Hyra

I dag kan du prenumerera på nästan allt: vin, smink, trisslotter, kött och vuxenblöjor. I Holland kan du få en tvättmaskin installerad gratis i din bostad och betala beroende på hur mycket du tvättar. Fenomenet med prenumerationer är inte överspelat. Men hyrmodellen passar bättre för framtidens konsumenter som är rastlösa och trendkänsliga. Hyrtjänster ger oss större valfrihet och bidrar till minskad konsumtion. Varför betala fullpris för barnplagg som kommer att vara för små om ett par månader?

Spana in Sabina & Friends som låter dig hyra fyra märkesplagg i månaden där returen inkluderar kemtvätt. Eller varför inte hyra en virtuell assistent, någon som på distans betalar dina räkningar och sköter din julklappshandling?

5. Förr: Content marketing Nu: Visual marketing

Om det tidigare var innehållet som stod i fokus, med rika textmängder som gillas av sökmotorer, är 2016 året då estetik och design smäller högst. I strävan efter att göra vardagen till en vackrare plats fotograferar och filmar vi med 360-kameror, lägger på filter och köper dyra redigeringsprogram.

Läs också: Här är fem höjdpunkter från Webbdagarna-året du inte får missa

Det är också vad vi förväntar oss av varumärken. Att en produkt och ett varumärke är visuellt tilltalande oavsett vinkel och sammanhang blir viktigare än någonsin. Mc Donald’s senaste redesign är ett exempel på hur utseendet på förpackningen kan påverka upplevelsen av ett varumärke.

6. Förr: Facebook Nu: Andra plattformar

Tyvärr måste jag ge andra trendspanare rätt vad gäller Facebook; det har ingen attraktionskraft hos tonåringar i dag. Yngre generationer lockas inte av de öppna flödena och väljer nätverk med mindre reklam. De sociala medier som upplevs tryggare och intimare ökar snabbt i popularitet.

För företag innebär det att man inte längre kan förlita sig på sin närvaro Facebook, utan måste sprida sitt engagemang till flera plattformar som till exempel Snapchat, Instagram och Kik. Samtidigt ökar kostnaderna om man vill synas. Att upprätthålla en hög organisk räckvidd på Facebook är omöjligt utan en ordentlig annonsbudget. Även Twitter, Instagram och Pinterest förbereder sig för att kunna ta betalt på liknande sätt.

På TrulyTherese.se kan du läsa om vad jag trendspanade år 2010.

Therese Reuterswärd är e-handelschef, bloggare samt krönikör på Internetworld.


Trender och spaningar blir det förstås på Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016. På stora scenen ritar talare i världsklass upp de stora dragen kring digitalisering, ny teknik och nya beteenden. I våra femton kunskapsspår tittar vi närmare på ämnen som konvertering, content marketing, användbarhet och design, sociala medier med mera. Biljetterna går åt i högre takt än något år tidigare – boka din plats redan i dag HÄR!