Jag säljer då och då saker på Sveriges största köp- och säljsajt. Det är ett smidigt sätt att låta möbler, leksaker, kläder, barnvagnar och annat som jag själv inte längre har behov av få ett nytt hem hos någon annan. Jag gillar återvinningstanken, jag gillar att slippa slänga prylar och jag gillar att det (för det mesta) är två parter som tjänar på affären. Jag får en slant för något jag inte längre använder, du gör ett klipp och hittar varan du söker till ett bra pris.

katarina strömberg
Katarina Strömberg är chefredaktör på Internetworld och moderator på Webbdagarna.


Vad jag däremot inte gillar är beteendet i mejl hos potentiella köpare. Jag lägger ut en annons, anger att jag kontaktas via e-post och väntar på responsen. Strax därefter kommer första mejlet: ”Finns soffan/vagnen/klänningen/bokhyllan et cetera kvar?”.

Jag svarar, artigt och vänligt, ”Javisst, den finns kvar. Är du intresserad av den?”. Inget svar. Nästa mejl, från annan person: ”Vad är det för mått/träslag/färg/mönster et cetera?”

Läs också: Sex trender för 2016 – sorry Facebook, nu tar andra över

Jag svarar snällt, trots att den informationen fanns med i annonsen. Inget svar. Någon vill ha ytterligare en bild på en detalj på varan, jag fotar och skickar. Inget svar. En annan lägger ett skambud på halva priset, gärna villkorat med ”vid snabb affär” eller ”jag kan hämta direkt”. Jag svarar att ”det var lite mindre än jag tänkte, men jag kan återkomma om det är så att den inte blir såld, om de är intresserade av det, möjligen?!” och lämnar ändå utrymme för visst prutande. Inget svar.

Jag svarar på alla mejl och alla frågor, artigt och trevligt. I nio fall av tio får jag inget svar tillbaka. Kanske är det spammare på jakt efter e-postadresser (är nog fel strategi i så fall), kanske är det personer som visar svalt intresse för mängder av annonser och först därefter trattar ned sitt engagemang till de saker de verkligen vill ha. Ett underligt beteende är det i alla fall.

Jag vet, i jämförelse med allt hat och all ondska som knattras ned i kommentarsfält och mejlprogram varje dag är det här inget att uppröras över. Men jag tänker att det börjar med detaljerna, att det startar i det lilla. Inte skulle du strunta i att svara när det är din tur i kön på mataffären och kassören glatt säger ”hej” (trots att det kanske är dagens femhundratjugofemte ”hej”)?

Läs också: Här är fem höjdpunkter från Webbdagarna-året du inte får missa

Varför tappar somliga vanlig artighet och vardagligt vett när de sitter bakom en halvanonym e-postadress? En trevlig hälsningsfras, ett vänligt ord, en oväntad formulering och ett snabbt svar kan ta dig längre än du tror i så många situationer. Vem vet, du kanske till och med får köpa soffan till ett ännu lägre pris. Jag börjar i det lilla. Kul att du hörde av dig, jag har sett din fråga och här är ditt svar. Vi hörs!


Trender och spaningar blir det förstås på Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016. På stora scenen ritar talare i världsklass upp de stora dragen kring digitalisering, ny teknik och nya beteenden. I våra femton kunskapsspår tittar vi närmare på ämnen som konvertering, content marketing, användbarhet och design, sociala medier med mera. Biljetterna går åt i högre takt än något år tidigare – boka din plats redan i dag HÄR!