Karl Lindberg
Gästbloggaren Karl Lindberg är verksam på Adwordsbyrån Ad Relevance.


1. Google Shopping + e-handel = sant
Google Shopping är ett bra exempel på hur Google lyckats öka användarvänligheten och samtidigt ta betalt för det. Frågan är hur stort utrymme Google Shopping kommer att få. För ett par dagar sedan upptäcktes ett test i USA där sökträffen på Google visade hela 16 (!) Google Shopping-annonser överst. Google Shopping konverterar mycket bra eftersom annonserna visar bild, pris och produktdetaljer och länkar besökaren direkt till köpsidan för varje individuell produkt. Det är enkelt och lockande att handla och därför ger Google det större och större utrymme. Större utrymme innebär mer andel klick på annonser och därmed ökad intäkt.

Läs också: Sex trender för 2016 – sorry Facebook, nu tar andra över

2. 100 procent annonser ”above fold” blir vanligare
Google experimenterar med fyra Adwordsannonser ovanför den organiska sökträffen på dator och tre på mobil. För några år sedan bestod sökträffen av ungefär 25 procent annonser. På många sökningar under 2016 kommer sökträffen bestå av 100 procent annonser ”above fold”(den del av webbsidan som besökaren ser utan att skrolla). Google är så säkra på sin ställning som den självklara sökmotorn att de tror att användarna kommer att acceptera ännu mer annonser. Google genomför inga stora förändringar innan de testat det först ordentligt, så om 100 procent annonser ”above fold” blir standard vet vi att de har räknat på för- och nackdelar och kommit fram till att den ökade intäkten som förändringen kommer att innebära är värd mer än eventuella klagomål på minskad användarvänlighet.

3. Värdet för mobiltrafiken ökar
Det görs nu fler sökningar från mobila enheter än från datorer, så en förbättring av kvaliteten på mobiltrafiken (något som har varit ett stort bekymmer för Google) är oerhört viktig för Googles fortsatta tillväxt. Betallösningar som Klarna Checkout, där alla uppgifter sparas, gör det smidigare att köpa via mobilen. Det i kombination med mobilanpassade sajter och större mognad hos användarna gör att konverteringsgraden kommer att öka. Procentdelen av Adwordsbudgeten som läggs på mobilen kommer därmed också att öka.

Läs också: ”Fysiskt och digitalt jag slås ihop” – fyra tekniktrender 2016

Det görs över 45 miljoner sökningar per dag i Sverige och Google är en självklar del av kunders köpresa. Google är helt dominant i Sverige med en marknadsandel på över 95 procent. Det är intressant att följa hur Google balanserar mellan målen att maximera den egna lönsamheten och samtidigt bibehålla hög användarvänlighet. Nyckeln för fortsatt dominans blir att fortsätta leverera win-win-tjänster som Google Shopping, där de lyckats öka användarvänligheten och samtidigt ta betalt för det.

Det här är ett inlägg på vår gästblogg skrivet av Karl Lindberg, som är delägare på Adwords-specialistbyrån Ad Relevance.


Trender och spaningar blir det förstås på Webbdagarna Stockholm 22 - 23 mars 2016. På stora scenen ritar talare i världsklass upp de stora dragen kring digitalisering, ny teknik och nya beteenden. I våra femton kunskapsspår tittar vi närmare på ämnen som konvertering, content marketing, användbarhet och design, sociala medier med mera. Biljetterna går åt i högre takt än något år tidigare – boka din plats redan i dag HÄR!