– Varje plattform har sin målgrupp. I dag ser vi hur en äldre publik finns kvar på Facebook, medan yngre användare rör sig mer mot kanaler som Instagram och Snapchat. Som företag är det värt att lägga tiden på att vara aktiv på flera kanaler, då skapar man en engagerande närvaro hos alla målgrupper man vill nå ut till, säger Fredrika Sjöö, ansvarig för sociala medier på Warner Music Sweden.

Läs också: Så maxar du företagets närvaro på Snapchat

Ett av huvudmålen med musikbolagets närvaro i de sociala medierna är att driva trafik till deras artisters musik på streamingtjänster som Spotify, Itunes och Apple Music, och där ser de att Facebook är den mest konverterande kanalen. Instagram är den kanal som har högst grad av engagemang.

Fredrika Sjöö
Fredrika Sjöö, Warner Music Sweden.


– Vi jobbar med en rad olika artister som alla har sina egna målgrupper. En nyhet om en äldre svensk artist kanske platsar bättre på Facebook, och då lägger vi inte nödvändigtvis upp den på Instagram då den yngre målgruppen kanske inte vet vem just den artisten är. Vi uppdaterar med nyheter när vi har något att rapportera om som passar in på varje kanals målgrupp, och det kan variera från dag till dag. På Snapchat vill vi skapa exklusivt innehåll för en yngre målgrupp som vill komma bakom kulisserna på en musikinspelning eller fotografering, säger Fredrika Sjöö.

Warner Music Sweden jobbar mycket med egenproducerat videomaterial, både officiella musikvideos från signade artister såväl som behind the scenes från möten med artisterna i olika sammanhang.

Läs också: Sex trender för 2016 – sorry Facebook, nu tar andra över

– På vår Youtube-kanal har vi en stor blandning videos, inte bara musikvideos. Vi vill ge varje artists fans mer insyn kring vad som sker bakom kulisserna. Ofta filmar vi vad som sker bakom en tv-inspelning, musikinspelning eller plåtning. Nu under Melodifestivalen planerar vi att jobba mycket med snabba och roliga klipp för att passa in i sociala medier, säger Fredrika Sjöö.

Enligt analysverktyget Smampions ligger Warner Music just nu på topplistan över svenska företag på Twitter. Fredrika Sjöö menar att hemligheten bakom att lyckas på Twitter är att se det som en livekanal och att alltid rapportera om händelser i realtid, annars tappar nyheten momentum.

– Vår Twitter uppdateras varje dag beroende på hur mycket det finns att berätta. Fans till våra olika signade artister vill ha nyheter om dem, och vi vill givetvis ge dem vad de vill ha. Det är viktigt med rätt tajming på Twitter, det är en livefeed. Nu under Melodifestivalen kommer vi att vara väldigt aktiva under lördagskvällar flera veckor i rad och uppdatera från eventen. Det går inte att göra dagen efter.

– Jag tror att trixet med Twitter är att våga vara aktiv. Ju mer man uppdaterar, desto mer förstår man. Och sedan är det viktigt att svara i realtid när folk skriver till en. Vissa påstår att Twitter som kanal är på väg att dö ut, men jag tror inte att det kommer ske på länge, det finns inget bra alternativ att ersätta kanalen med. Personligen ser jag Twitter som den bästa kanalen för att prata med och skapa direktkonversationer med folk. Och det är skönt att det är textbaserat, allt behöver inte bestå av bara bilder och video idag, avslutar Fredrika Sjöö.

 

I kunskapsspåret Sociala medier 2.0 på Webbdagarna 22 – 23 mars 2016 blir det både spaningar, strategier och konkreta tips. Vilka sociala medier ska företaget finnas i? Hur når du de rätta målgrupperna och vilket tonfall ska du använda? Bland annat kommer Hanna Kastås, digital strateg på Bazooka, att berätta hur du ska agera när öppna forum byts mot stängda kanaler. Vi fyller också Webbdagarna med inspiration och engagemang i världsklass, spännande case, konkreta tips, frukostseminarier utöver det vanliga och mycket, mycket mer. Boka din biljett redan i dag!

Fakta

  • Varje kanal har sin målgrupp – var finns de du vill nå?
  • Studera hur målgruppen beter sig online och lär dig av det. Vad har de för språk, vad klickar de på, vad kommenterar de på? Lär dig av det och anpassa efter din egen kanalstrategi.
  • Det kan vara läge att använda olika tonläge i olika kanaler för att anpassa sig efter de följare man har på respektive plattform. Ibland kanske en nyhet inte passar i alla ens kanaler, då måste den inte heller läggas upp överallt.
  • Video är ett bra sätt att ta med målgruppen bakom kulisserna. En lyckad videostrategi kan vara att blanda både officiellt material med mer snabba klipp. Korta videor fungerar ofta bäst i sociala medier.
  • För att nå ut med din video på Facebook är det ofta bättre att publicera den på Facebook än bara med en länkning till Youtube.
  • Om du testar nya kanaler som Snapchat, börja med att göra research om dem. Man ska inte halv-finnas någonstans, utan man ska ge det 100 procent och bygga upp närvaron.
  • Twitter är ett fantastiskt verktyg för att prata direkt med andra användare; men det kräver också mycket tid. Se Twitter som en livefeed och uppdatera i realtid. I morgon kommer nyheten inte att kännas aktuell längre.