Peter Svenonius
Peter Svenonius är expert på marketing automation på Humagic Group.


Många pratar om marketing automation, men vad menas med det?

– Det är ett arbetssätt för att attrahera och engagera kunder utifrån deras köpresor. Genom att följa och analysera målgruppens digitala fotspår kan marknadsföringen bli mer relevant, vilket gör att vi har större chans att tillföra och inte störa i dialogen, säger Peter Svenonius, expert på marketing automation på Humagic Group.

Läs också: Så kommer Google att tjäna ännu mer pengar 2016

Vad gäller inom marketing automation just nu? Finns det några trender?

– Just nu handlar det mycket om business case och iterativ utveckling av MA-programmen, börja litet och utveckla i takt med resultaten. Sedan behöver vi så klart anpassa oss löpande till hur vår målgrupp, de digitala kanalerna och andra aktörer i branschen utvecklas.

Vad är det viktigaste att tänka på om man funderar på att satsa på marketing automation?

– Marketing automation är inte ett marknadsprojekt eller it-projekt. Det är en process som involverar flera avdelningar inom organisationen. Vanligen marknadsavdelningen, försäljning, kundtjänst/support och it. Samla er runt ett bord, sätt upp mål och börja jobba. Även missade mål är resultat som man bör använda sig av för att utvecklas och lyckas över tid.

Vad ska man tänka på när man väljer system?

– Systemet kommer inte att automatisera er marknadsföring, om ni inte har koll på era kunder och deras köpbeteenden i olika kanaler och har tydliga mål för hur ni ska samarbeta internt för att nå gemensamma mål.. Gör en ordentlig kravspecifikation internt, eller anlita extern hjälp, och välj sedan det verktyg som passar just er. Det går att byta verktyg om ni växer ur det.

Läs också: Influencer marketing – så hittar du rätt samarbeten för ditt varumärke

Vilka är dina tre bästa tips för att lyckas med MA?

1. Samla marknad, sälj, kundtjänst/support och it och skriv ett business case med organisation, mål, "quick wins”, innehållsplan och en kravspecifikation för det verktyg ni ska använda.

2. Börja litet och utveckla över tid med hjälp av resultat. Då får ni kortsiktiga resultat och lärdomar för fortsatt utveckling.

3. Förstå köpprocessen och bygg innehåll och MA-processer som stöttar den. Det finns inget automatiskt i marketing automation.

Den här filmen beskriver vanliga misstag och hur du kan undvika dem:


Peter Svenonius är också kursledare på Webbdagarna Academy, där han håller i våra kurser om marketing automation. Under en heldag får du lära dig att ta fram en egen MA-strategi, från att skapa leads till att öka försäljningen och få nöjdare kunder. Nästa kurstillfälle är den 24 februari, läs mer och boka din plats HÄR.