Nathalie Nahai
Nathalie Nahai kommer till Webbdagarna Stockholm i mars.


Du myntade termen "web psychology" för fem år sedan. Hur skulle du säga att kunskapen på det här området har förändrats sedan dess?

– Många av studierna och insikterna på det här området har nu kommit att bli allmänt accepterade och mycket av det jag skrev om i boken "Webs of Influence" har blivit praxis. Det finns många fler akademiska kurser i dag för människor som vill lära sig att tillämpa beteendevetenskap i onlinemiljöer. Så det har överlag blivit mycket mer tillgängligt, skulle jag säga, säger Nathalie Nahai, webbpsykolog, författare och föreläsare.

En av de saker du ska prata om i ditt föredrag på Webbdagarna är vad som fångar människors uppmärksamhet på nätet utan att vi är medvetna om det. Kan du ge något exempel?

– Det finns mycket som fångar vår uppmärksamhet online, som bilder på mat och ansikten och användandet av skarpa visuella kontraster, men det mest missbrukade elementet som fångar vår uppmärksamhet, och i många fall missriktar den, är trenden att ha stora videoklipp som indragare på en sajt.

– Även om videor kan vara tilltalande och känslomässigt engagerande finns det en uppenbar risk att du avleder användarens uppmärksamhet, vilket ofta leder till lägre konverteringssiffror.

Hur kom du på idén att använda din bakgrund inom psykologi i ditt arbete som digital strateg?

– Jag har en väldigt varierad bakgrund. Min första stora kärlek var konst, men från det att jag var tre år upp till att jag fyllde arton spelade jag klassisk violin, lärde mig att spela gitarr, höll på med låtskrivande och var inne på det spåret. Jag kom in på psykologi mer av misstag, jag hade en lärare som inspirerade mig att studera det ämnet. Jag tog min psykologiexamen, började arbeta för en stiftelse och tog även en examen i konstvetenskap samtidigt som jag fortsatte med låtskrivandet.

– Efter en tid i USA kom jag hem till London, och tänkte att det vore intressant att lära mig att koda och att designa hemsidor. Så jag utbildade mig även där, och blev med tiden frilansande webbdesigner. När jag var på jakt efter jobb på en kreativ webbyrå kom jag i kontakt med en entreprenör som undrade om jag skulle vara intresserad av att hålla i en workshop om tillämpad psykologi. Jag gillar utmaningar, så jag testade, och efter det började jag undersöka om det fanns några böcker skrivna om psykologin bakom effektiv webbdesign och hur vi agerar på nätet. Det visade sig vara nästan ingenting, så jag beslöt mig för att dyka ner i ämnet och skriva den här boken själv.

– Det är fyra år sedan nu och "Webs of Influence" har öppnat upp en helt ny värld för mig. Jag håller föredrag över hela världen och får arbeta med människor med fantastiska tankar om hur psykologi kan hjälpa oss att skapa en bättre webb.

Jag läste att du skriver på din andra bok nu. Kan du berätta något om det projektet?

– Efter att ha sett hur många företag på nätet använder sig av övertalningsteknik för att tvinga sina användare att vidta åtgärder som endast företaget tjänar på och inte användaren, kände jag att det var dags att undersöka hur vi kan göra nätet mer mänskligt, och nyttja de här metoderna som företagen använder till något gott i stället. Det är ett brett ämne, men tanken är att jag ska försöka utforska det i den nya boken, säger Nathalie Nahai.

 

På Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars inleder Nathalie Nahai dag 2 med sin föreläsning om vad som ligger bakom vårt beteende och våra beslut på webben. Vi tror att vi handlar rationellt och genomtänkt, är det verkligen så? Missa inte det (och ytterligare över 50 andra skarpa föreläsare) – boka din biljett innan prishöjningen vid midnatt på onsdag 10/2. Läs mer och boka HÄR!