Adam Smiley Poswolsky
Adam Smiley Poswolsky. Foto: Nina Menconi


I din bok "The Quarter-Life Breakthrough" hävdar du att millenniegenerationen inte motiveras av att tjäna pengar, utan har andra, mer nobla drivkrafter. På vilket sätt står den här generationen ut, menar du?

– Millenniegenerationen, alltså människor födda på 1980- och 1990-talet, är en generation som söker efter en mening. Hälften av dem skulle välja att gå ner i lön om det innebar att de hittar ett jobb som bättre matchar deras övertygelser. 90 procent av dem vill använda sina kunskaper till att göra världen bättre, säger Adam Smiley Poswolsky.

– Trots att den här generationen går ut på en arbetsmarknad som präglas av hög arbetslöshet och jobbkriser, och att de har större studielån än några tidigare, vill de ha meningsfulla arbeten som har en positiv inverkan på samhället.

Men är det här verkligen något som får just den här generationen att stå ut? Har inte alltid generationen som är på väg upp ansetts vara mer idealistisk än den föregående?

– Jo, men jag menar att det finns faktorer som gör just millenniegenerationen unik när det gäller synen på arbete. Först och främst är det här den största och därmed också mest spretiga generationen i historien, år 2025 kommer vi att utgöra 75 procent av den totala arbetskraften. Vi är också den första generationen att födas inom den digitala eran.

– Men vi är också en generation som ärver en ekonomisk tillbakagång och jobbkris, efter avslutad utbildning är våra ekonomiska och sociala förutsättningar överlag sämre än de var för våra föräldrar. Det här medför att våra prioriteringar blir annorlunda. I stället för att ta ett jobb för att kunna köpa en bostad vi egentligen inte har råd med, så offrar vi monetär trygghet för sådant som vi faktiskt kan kontrollera – att göra ett avtryck och ägna oss åt saker som fyller våra liv med verklig mening.

Hur tror du att millenniegenerationen kommer att förändra sättet vi ser på arbete i framtiden?

– Först och främst tror jag att min generation kommer att omdefiniera svaret på VARFÖR vi arbetar. Lön och förmåner kommer att fortsätta vara viktiga faktorer vid anställningar, men det kommer att vara mindre viktigt än vilken mening, vilka mål och hur pass fria vi kommer att vara på arbetet. Det här går hand i hand med att konsumenter i allt större utsträckning kräver socialt ansvarstagande från näringslivet och att företag ska agera hållbart och att det pratas om en "medveten kapitalism".

– Jag tror också att millenniegenerationen redan nu har börjat påverka hur vi kommer att arbeta, inte minst syns det i den allt viktigare delningsekonomin och att allt fler jobbar på frilansbasis inom allt mer skilda näringar. Jag tror att vi kommer att bli en generation som i allt större utsträckning väver in vårt samhällsengagemang i våra arbeten. Vi blir helt enkelt tvungna med tanke på de utmaningar vi har framför oss gällande till exempel klimathot och växande ekonomiska klyftor. Det är frågor av sådan vikt att vi inte bara kan ägna vår fritid åt dem.

Enligt din författarpresentation hos Amazon har du en ny bok på gång. Kan du berätta något om den?

– I sann millenniegenerationsanda egenpublicerade jag min första bok år 2014 genom en crowdfundingkampanj på Indiegogo, som jag fick in närmare 13 000 dollar på. Den blev en bästsäljare hos Amazon, och jag lyckades därefter få ett kontrakt på ett dotterförlag till Penguin Random House för att skriva en uppdaterad version av min bok. Den kommer till stora delar att innehålla helt nytt material, med syftet att hjälpa alla i 20- och 30-årsåldern i deras strävan att finna ett meningsfullt arbete. Den kommer till hösten.


Adam Smiley Poswolsky kommer till Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars och berättar mer om hur företag kan locka och behålla talang i framtiden. Dessutom kommer talare som webbpsykologen Nathalie Nahai, Sofia Quintero på Nomnom Insights, Rahul Lindberg Sen på Spotify, executive advisor Sara Öhrvall, innovatören Simone Giertz och många, många fler. Boka biljett HÄR innan prishöjningen vid midnatt onsdag 10/2 och spara 1 500 kronor. Välkommen!