När jag jobbade med att göra pappersvarianten av Internetworld funderade jag mycket på tempot i tidningen. Det känns för övrigt som om det var en evighet sedan, men det är bara knappa tre år sedan vi slutade med pappersutgåvan och blev helt digitala.

Katarina Strömberg
Katarina Strömberg är chefredaktör på Internetworld och moderator på Webbdagarna.


Nåväl, tempot. En snabb start med kortare artiklar om nyheter och trender, gärna med tänkvärda citat och oväntade siffror, för att dra igång och locka in läsaren i tidningen. Vi varvade ned försiktigt, med något längre artiklar, kanske ett uppslag. Därefter kom de långa och genomarbetade reportagen, med stora bilder och många sidorutor med kompletterande information.

Läs också: Här är fem höjdpunkter från Webbdagarna-året du inte får missa

Så ökade vi tempot igen, med kortare och konkreta artiklar. Kanske fem tips för företagets närvaro på Linkedin, sju exempel på lyckad content marknadsföring eller expertens bästa tips för att få nyhetsbrevet öppnat och läst.

Avslutningsvis behövdes en knorr, något oväntat som slutkläm i tidningen. Ofta en krönika, med tänkvärda ord från en klok person.

Och omslaget, tidningens allra första sida, var det som satte tonen för ett nummer, som lockade till läsning och avslöjade lagom stora godbitar.

När jag i dag jobbar med programmet till Webbdagarna använder jag en hel del av det sättet att tänka.

Hur ska vi forma ett program med ett genomtänkt tempo och en naturlig tråd? Tempot ska variera, kortare programpunkter med flera talare kan blandas med längre keynoteföreläsningar. Trendspaningar, berättelser med mer personlig prägel och konkreta case ger också olika fart åt programmet.

Varje programpunkt i agendan ska ha sin vinkel, precis som varje artikel vi publicerar på Internetworld.se ska ha. Vad är grejen med det här, varför är det här relevant och intressant för Webbdagarnas besökare?

Läs också: Sex trender för 2016 – sorry Facebook, nu tar andra över

Vi vill inleda med det oväntade, med att utmana. Det är vårt omslag, det som ska ge rätt stämning och locka till att följa oss under två dagar (på plats eller via vår livesändning). Och så vill vi hitta den där knorren på slutet, förstås.

Webbdagarna ska vara en perfekt mix mellan inspiration och konkret kunskap, mellan engagemang och viktiga verktyg för vardagen. Det är en utmaning och en sann njutning att få jobba med programmet.

Även om tidningar på papper snart är ett minne blott glädjer det mig att få använda hantverket, att få göra en stor tidning i liveformat! Vi ses på Webbdagarna!


En riktigt bra idé är att boka biljett till Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars innan midnatt onsdag 10/2. Då sparar du 1 500 kronor och säkrar en plats innan det blir fullbokat. Det blir två intensiva dagar med högt tempo, men det finns också plats för eftertanke och nya perspektiv. Läs mer och boka HÄR!