john ekman
Johan Ekman är konverteringsexpert på Conversionista.


1. Få fler att skriva upp sig för nyhetsbrev – titta på vad individer gör.

– När du får besökarna att teckna sig för ert nyhetsbrev får du en e-postadress, vilket i sig är bra. Men du får också möjlighet att sätta en individuell kaka (cookie) på den besökaren och se vad just den individen gör, i stället för att studera en hel grupp. Du kan till exempel se vilka besökare som inte genomför en betalning på din webbplats och kan följa upp just de individerna, säger John Ekman, konverteringsexpert på Conversionista.

– Individuella kakor är också en möjlighet att se hur besökarna rör sig mellan olika plattformar och apparater.

Läs också: Fem vanliga konverteringsmissar – så löser du dem

2. Gör sökfunktionen på sajten tydlig.

Conversionistas undersökning visar att konverteringsgraden hos besökare som söker på webbplatsen är 91 procent högre än hos dem som inte gör det. En viktig optimeringsmöjlighet är därför att göra den interna sökfunktionen på sajten tydlig och bra.

– När du får besökarna att söka kan du också analysera deras sökfraser för att förstå vad de letar efter på din sajt och anpassa utbud och struktur efter det.

3. Kombinera kvantitativa metoder med kvalitativa.

– Webbanalys med kvantitativa verktyg som exempelvis Google Analytics svarar på frågan ”vad som händer på sajten” men inte på ”varför”. För att ta reda på ”varför” måste du använda kvantitativa metoder som exempelvis användartester och verktyg för interaktionsanalys som visar hur besökare skrollar och klickar till exempel.

4. Håll koll på skrolldjup – färre skrollar än du tror.

– Det är färre besökare än du hoppas som skrollar ned på din webbplats. När de kommer förbi andra, tredje skärmsidan är det väldigt få besökare kvar. Om du har viktiga saker långt ned på webbplatsen, fundera på att lägga dem högre upp.

5. Om du inte har börjat AB-testa än, gör det nu.

­– Det är hög tid att börja testa, helt enkelt, avslutar John Ekman.


John Ekman är inte bara konverteringsexpert, han är även kursledare på Webbdagarna Academys kurs om konverteringsoptimering. På kursen får du bland annat veta hur webbpsykologi, optimeringsverktyg, analysmodeller och A/B-tester dramatiskt kan öka din försäljning online. Nästa kurstillfälle är 18 februari, boka din plats HÄR! Hela Webbdagarna Academys kursutbud hittar du HÄR.