Det här är andra delen i vår serie om e-handelsplattformen WooCommerce. Den första delen hittar du här: Därför ökar WooCommerce bland mindre e-butiker

Begravningsbyrån Lavendlas strategi är att fånga kunderna på nätet med hjälp av sökoptimerat innehåll. Företaget har utvärderat många e-handelsplattformar. Efter att ha skrotat ett egenbygge föll valet på Wordpress med WooCommerce. På den populära open source-plattformen har Lavendla skapat en helt egen köptunnel anpassad för att sälja den komplexa tjänst som begravningar är.

Jakob Nordström
Lavendlas grundare Jakob Nordström valde WooCommerce efter att de tvingats skrota ett egenbygge som inte höll måttet.


– Vi har fått dubbelt så mycket för pengarna genom att välja WooCommerce och att plattformen är open source ger oss frihet att välja leverantörer. Vi har byggt ett skräddarsytt system, men exempelvis produktkatalogen är standard för WooCommerce, säger Jakob Nordström, vd på Lavendla.

Läs också: Så kommer Google att tjäna ännu mer pengar 2016

Lavendla är ingen marknadsplats utan en riktig begravningsbyrå med egna begravningsrepresentanter och underleverantörer runt om i landet. De hävdar själva att de är 30 till 40 procent billigare än en traditionell begravningsbyrå, men den viktigaste skillnaden i jämförelse med traditionella begravningsbyråer är att Lavendlas dna är att fånga kunderna online.

Grundaren Jakob Nordström har själv ingen bakgrund inom begravningsbranschen, utan är ekonom från Handelshögskolan i Stockholm. När man pratar med honom blir det tydligt att han andas digitala affärsmodeller. Lavendla är ett startup-bolag med riskkapital och fokus på att hitta kunderna på nätet.

Med hjälp av Wordpressbyrån Angry Creative har Lavendla byggt en avancerad säljplattform anpassad för att sälja begravningar med alla varianter och tillägg som en begravning kräver. De har byggt om köpflödet många gånger för att nå en smidig beställningsprocess.

– Problemet är att vi inte har de trafikmängder som krävs för att göra traditionella konverteringstester. Vi har istället fått arbeta med användartester, säger Jakob Nordström.

Läs också: Paypal och Klarna får se upp – nu kommer Swish betaltjänst för e-handeln

Resultatet är imponerande med en köptunnel värdig dagens digitala konsumenter. Det svåra valet att välja vilken typ av begravning till en älskad anhörig har minskats till tre huvudval: klassisk begravning, enkel begravning och begravning utan ceremoni. Allt är presenterat med fasta priser och en rad tillval och möjligheter till uppgradering. Samtidigt lyfts telefonnummer och mejl fram för alla de som inte känner sig mogna att göra beställningen online.

– De flesta kontaktar oss fortfarande på telefon. Vi har en pedagogisk utmaning att lära folk att beställa begravningar på nätet. Vi skulle spara pengar och kunna hålla ännu lägre priser om fler beställde via nätet, säger Jakob Nordström.

Det går inte heller att betala med kort av den enkla anledningen att begravningar betalas ur dödsboet och att en begravning i slutändan sällan blir som den första beställningen.

lavendla
Lavendlas affärsidé är att sälja begravningar på nätet till lägre priser än traditionella begravningsbyråer.


En viktig anledning att Lavendla valde Wordpress med WooCommerce är att plattformen är ett välutvecklat publiceringsverktyg. Det är med hjälp av väl sökoptimerade innehållssidor som Lavendla vill fånga in kunderna.

– Med Wordpress kan vi enkelt skapa innehållssidor och landningssidor. I dagsläget har vi över 600 sidor som ger oss en mycket stor träffyta mot kunderna. Vi utvärderar hela tiden nya nyckelord ord som vi vill ranka på, säger Jakob Nordström.

Eftersom Lavendla är en digital begravningsbyrå med fokus på att fånga kunderna på nätet har de egen personal för att skapa innehåll, sökoptimera och konverteringstesta.

– Vi är uppbyggda som ett e-handelsbolag. Vi är inte särskilt oroliga för att de traditionella begravningsbyråerna en dag blir digitala och skulle svepa bort oss.


E-handel är ett av våra många kunskapsspår på Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars. Vi har också spår om konvertering, roi, digitala strategier, smart marknadsföring, UX och design, kommunikation och mycket, mycket mer. Läs mer och boka din plats i dag HÄR!

Fakta

Digital begravningsbyrå som startades 2014 av Jakob Nordström. Affärsidén är att sälja begravningar på nätet till lägre priser än traditionella begravningsbyråer. Inkubatorn och riskkapitalbolaget The Springfield Project har investerat över två miljoner kronor i Lavendla.

Sajten är byggd med Wordpress tillsammans med WooCommerce. För optimering används verktyget Optimizely. För SEO används Yoast Wordpress SEO plugin.