Det här är tredje delen i vår serie om e-handelsplattformen WooCommerce. De två första delarna hittar du här:
Därför ökar WooCommerce bland mindre e-butiker
​”Open source ger oss frihet att välja leverantörer” – WooCommerce, del 2

Det rör på sig inom den svenska WooCommerce-communityn. Allt fler Wordpressbyråer marknadsför sig som WooCommerce-konsulter och en handfull byråer skapar produkter av kopplingar till betalsystem, affärssystem och transportadministrativa system. Ytterligare ett tecken i tiden är att Sveriges största marknadsplats Fyndiq lanserat färdiga kopplingar till WooCommerce.

Niklas Högefjord
Niklas Högefjord, vd på Wordpressbyrån Krokedil, menar att WooCommerce tas på allt större allvar på marknaden idag.

– WooCommerce tas på allt större allvar idag. Allt färre hugger på systemet i diskussioner. WooCommerce har ju fått allt mer år på nacken, säger Niklas Högefjord, vd på Wordpressbyrån Krokedil, som också säljer WooCommerce-kopplingar.

Läs också: Så ökar vi tempot på Webbdagarna Stockholm

Nyligen blev Wordpressbyrån Angry Creative i Norrköping certifierade som WooCommerce-experter av företaget WooThemes, som ligger bakom WooCommerce. Angry Creative har också i flera år arrangerat eventet WordCamp för Wordpressutvecklare.

– Vi har gjort en del större projekt som WooThemes har tittat på. Genom att vara partner får vi tillgång till WooThemes utvecklare på ett annat sätt än tidigare, säger Jimmy Rosén, vd på Angry Creative.

Jimmy Rosén hävdar att det går att bygga hur stora projekt som helst med WooCommerce, men konsulterna måste vara duktiga på allt från systemadministration till plattformsarkitektur för att det ska fungera. Det går att göra mycket mer med för pengarna med WooCommerce än med andra plattformar

Jimmy Rosén
Jimmy Rosén, vd på Wordpressbyrån Angry Creative, ser inga gränser för vad man kan göra med Wordpress.


– Efterfrågan på WooCommerce är helt otrolig just nu. Men vi tackar alltid nej till mindre projekt, säger Jimmy Rosén.

Ett viktigt ben för Angry Creative är förvaltningsbiten, där de har paketerade tjänster för att ta hand om kundernas webbplatser när de är klara. När det gäller open source-plattformar blir förvaltningsbiten viktigt för att allt ska fungera.

Wetail är ett annat företag som visar på möjligheterna med WooCommerce. I augusti förra året lanserade de en paketerad hyrlösning för WooCommerce som kostar från 595 kronor i månaden.

Läs också: ”Det finns inget automatiskt i marketing automation” – här är MA-expertens bästa tips

– Vi har arbetat som Wordpress-konsulter i flera år och har sett behovet av en paketerad lösning av WooCommerce. WooCommerce ställer höga krav på användarna, säger Pierre Wiberg, grundare av Wetail.

Den paketerade lösningen ger bland annat tillgång till designverktyg, support, kvalitetshosting samt kopplingar till affärssystem, transportadministrativa system och betallösningar.

Pierre Wiberg
Pierre Wiberg på Wetail har sett behovet av mer paketerade WoCommerce-lösningar.


– Vi funderar även på att bygga ett eget språkstöd till WooCommerce, eftersom dagens lösningar inte är optimala, säger Pierre Wiberg.

Wetail är ett bra exempel på hur öppen WooCommerce-världen är. Wetail köper exempelvis bulkvis med kopplingar till betalsystem från Wordpressbyrån Krokedil. Och konkurrenter pratar normalt väl om varandra och samarbetar.

– Man hjälper varandra och vi har släppt mycket kod till communityn som vi egentligen kunde ha tagit betalt för, säger Pierre Wiberg.

Wordpressbyrån Krokedil har utvecklat en rad kopplingar till betalsystem som säljs tillsammans med support.

– Försäljningen av våra plugins ökar och kopplingarna till Klarna, Payson och Dibs är de som går bäst. Vi har byggt en hel del kopplingar, men det är inte säkert att vi kommer att hålla igång alla i framtiden, säger Niklas Högefjord, vd på Krokedil.

Han upplever ett ökat intresse från betalförmedlare att de vill att Krokedil ska bygga kopplingar åt deras betalsystem. Samtidigt upptäcker e-handlare som startar med WooCommerce på egen hand att det är rätt komplext att hantera en installation när försäljningen växer.

– WooCommerce kräver att någon tar ansvar för en installation. Många e-handlare som började med WooCommerce för att det var billigt inser sedan att krävs en del för att hålla igång en installation. Därför funderar vi på att lansera hyrpaket, säger Niklas Högefjord.


E-handel är ett av våra många kunskapsspår på Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars. Vi har också spår om konvertering, roi, digitala strategier, smart marknadsföring, UX och design, kommunikation och mycket, mycket mer. Läs mer och boka din plats i dag HÄR!