sune kaee
Krönikören Sune Kaae är director of technology på Veryday.


Anslutna produkter och tjänster ger nya förutsättningar för hur vi driver våra affärer och skapar värde för våra kunder. Vi ser fler och fler exempel på hur den digitala transformationen stöper om och förflyttar hela branscher. Smarta bilar som kan erbjuda så mycket mer än bara transport, uppkopplade enheter inom sport- och hälsoprodukter som ger värdefulla användardata och fjärrstyrda hem med anslutna enheter och smarta larmsystem.

Genom internet of things (IoT) blir våra fysiska produkter del i en helhetsupplevelse av tjänster och uppkopplade funktioner i ett användarcentrerat ekosystem. Det öppnar för nya innovativa tjänster och nya typer av affärsmodeller som skapar ömsesidiga fördelar.

Läs också: Tekniktrender 2016: Här kommer robotarna att ta över

Utvecklingen går mycket fort och ger många nya fantastiska möjligheter, men enligt min mening är det sällan i de stora företagen som de nya idéerna föds och många av de nya tjänster och produkter som utvecklas inom startuparenan är företagen förvånansvärt sena att ta till sig.

Jag har lång erfarenhet av design och innovation i gränslandet mellan det fysiska och det digitala. Det gör att jag vågar påstå att digitaliseringen och utvecklingen av IoT går långsammare än den behöver. Det beror inte på ointresse, alla är intresserade av IoT och affärspotentialen det kan ge. Orsaken ligger snarare i att våra innovationsmiljöer och vårt innovationstänkande präglas av ett icke-digitalt sätt att organisera processer.

Det digitala tänkandet behöver genomsyra produkt- och tjänsteutvecklingen redan på idéstadiet. Den digitala blicken tillförs för sent och läggs ovanpå en mer eller mindre färdig lösning. När det kommer till digital innovation är samarbeten mellan olika delar av en värdekedja eller organisation den mest effektiva metoden för att koppla ihop affärsnytta med nya möjligheter.

Att gifta ihop det digitala med det fysiska begränsas av blind-spots som behöver komma fram i ljuset. Innovatörer och produktutvecklare behöver förstå det digitala. Fler företag behöver bli mer förändringsbenägna och ta steget mot en digital omställning av sin organisation, för det krävs mod och handlingskraft.

Läs också: Tekniktrender 2016: Wearables ger kontakt med kunden på en helt ny nivå

Att ge råd för att få tillstånd den här förändringen låter sig inte göras i några enkla rader och förutsättningarna ser naturligtvis väldigt olika ut mellan företag. Men jag vill ändå peka ut tre spår som jag identifierat.

Först och främst, var kritisk. Våga ställa kritiska frågor som kan starta processer i ditt eget företag. Hur kan det vi gör åstadkommas på ett annat sätt och hur kan vi utvecklas med de digitala möjligheterna? Hur kan våra produkter och affärer förflyttas i värdekedjan genom att bli uppkopplade?

För det andra, samarbeta mer mellan enheterna. Bli vän med dem som arbetar med fysisk produktutveckling och innovation – lära känna deras tänkande och lär av dem.

För det tredje, våga satsa och se till att få saker gjorda. Starta i några avgränsade projekt i liten skala, ta fram prototyper och utveckla er egen agila dialekt. Var aldrig rädd för att göra fel.

Uppkopplade prylar kan leda till smartare, fler och större affärer. Men oavsett affärspotentialen innebär det nya och förhoppningsvis roligare sätt att arbeta med design och produktutveckling, med det goda syftet att underlätta i användarnas vardag.

Sune Kaae är director of technology på Veryday.


På Webbdagarna Stockholm 22 – 23 mars kommer Sune Kaae att prata om hur internet of things kan användas för att skapa mer personliga upplevelser för kunden. Det blir också föreläsningar om robotar, virtual reality och mycket mer. Läs mer och boka din biljett HÄR!