Enligt Svenskarna och Internet 2015 har 97 procent av svenskarna idag en mobiltelefon. Totalt 77 procent har en smartmobil, och 62 procent använder internet i mobilen dagligen. Även bland svenskarna över 55 år använder mer än hälften internet i mobilen varje dag.

Adrian McDonald
Adrian McDonald, Widespace.

– Mobilannonser har utvecklats enormt under de senaste åren. Från mindre banners till större och mer personliga och interaktiva format. Tidigare har fokus för mobilannonsering varit att generera klick och appnedladdningar, men vi ser idag ett ökat fokus på att driva och mäta kunders engagemang. Det området fokuserar vi på just nu, att hjälpa annonsörer att använda mobilen som en plattform för att bygga varumärke, säger Adrian McDonald, chief product officer på mobilannonseringsbyrån Widespace.

Det finns flera sätt att gå tillväga för att annonsera på mobiltelefoner i dag. Det går att jobba med en mobilannonseringsbyrå och mediebyrå som hjälper en att ta fram rätt format och att hitta rätt plattformar där ens målgrupp är aktiva. Via sociala medier går det att rikta sina sociala annonser mot mobilanvändare; och i somras rapporterade Facebook att mobilannonser stod för 73 procent av plattformens totala annonsintäkter. 

Läs också: Influencer marketing – så hittar du rätt samarbeten för ditt varumärke

Flera apputvecklare finansierar sig idag helt via att integrera annonsplatser i sina appar. Det finns flera annonsnätverk som sträcker sig över hundratusentals appar, däribland Admob från Google och TapJoy. Större aktörer, som Rovio som står bakom det populära mobilspelet Angry Birds, har en byggt en egen annonslösning för sina spel.

Oskar Burman
Oskar Burman, general manager på Rovio Sverige.


– Jag tror att vi kommer att se en allt bredare portfölj av annonsörer i mobilen. I takt med att målgruppen som använder smartphones och som spelar spel breddas kommer även typen av annonser att breddas. Bara under de senaste två åren har mycket skett. Idag finns vissa typer av konsumenter som aldrig tittar på tv men spelar mycket spel i mobilen. Det är klart att fler annonsörer kommer att leta sig till det här reklamsegmentet för att nå sin målgrupp, säger Oskar Burman, general manager på Rovio Sverige.

En viktig del av att annonsera i en app eller i ett mobilspel är att säkerställa att användarupplevelsen inte påverkas. Annonserna måste integreras i appen på ett snyggt och naturligt sätt, annars kan det uppfattas negativt för både annonsören och apputvecklaren.

– Man behöver anpassa annonslösningen efter användarens beteende i appen. Jag gillar personligen videoannonser som implementeras med en lösning där de ger ett mervärde till ett spel, som att man får ett extra liv om man går med på att titta på en videoannons. Mobilen ska inte fungera som en gammal reklamkanal. En del användare vill inte ha reklam och då ska man inte tvinga på dem det, säger Oskar Burman.

Läs också: Så använder du social selling för att hitta nya kunder

– Människor spenderar mer tid med sina smartphones, och det öppnar upp för flera möjligheter för annonsörer att komma i kontakt med och bygga relationer med sin målgrupp. Nyckeln är att ha en tydlig förståelse för hur ens målgrupp använder mobilen, och att anpassa sin strategi och sätta sin målbild därefter, säger Adrian McDonald.

Mobiltelefoner har mindre skärmar och används ofta av personer på språng, kanske lite mer flyktigt än andra skärmar. Att ha användarbeteendet i åtanke är viktigt när man utformar sin mobilannons.

– En bra mobilannons fångar användarens uppmärksamhet så att den hänger kvar. Den ska locka tittaren att se och interagera med annonsen, och avslutas ofta med en call-to-action, säger Oskar Burman.

– På mobilen är det viktigt att fokusera på huvudbudskapet och varumärket. Det måste vara tydligt, utan en massa brus runtomkring. När användaren skrollar igenom mobilen måste man fånga dennes intresse med intressant innehåll. Därför är även interaktivitet en viktig faktor. Ge användaren möjlighet att göra något inne i annonsen – som att svajpa mellan olika bilder, se en video med ett klick, lägga in ett event direkt i mobilkalendern eller ladda ner en kupong och spara den i ens mobila plånbok. Ta tillvara på den teknik som finns i smartphonen för att skapa en interaktiv och personlig upplevelse som också ger ett mervärde till kunden, avslutar Adrian McDonald.


Temat för Webbdagarna Malmö 17 – 18 maj är ”Intelligent kommunikation”. Var ska du till exempel placera ditt budskap för att hitta just den målgruppen du vill nå? Hur ska du utforma budskapet och hur kan du använda nya, spännande tekniker för att kommunicera smarta, bättre och mer effektivt? Läs mer och boka din biljett HÄR!

Fakta

* Mobilskärmar är små – tänk på att inte försöka få in för mycket information i en annons. Fokusera på huvudbudskapet och varumärket.
* Förstå din målgrupps mobilbeteende och vilka sidor/appar de använder. Det är där du vill synas med dina annonser. 
* Tänk på plattformen du planerar att annonsera via. Passar din annons in där eller kommer den att förstöra användarupplevelsen i övrigt?
* Ta till vara på interaktiva funktioner i din annons för att få publiken att interagera med den. Hitta lösningar för att skrolla, ladda ned kuponger eller spela upp en film. 
* Hitta format som väcker publikens intresse när de skrollar igenom sina mobilskärmar – intressanta bilder, spännande videos eller annat som väcker uppmärksamhet.