Karl Lindberg, som är delägare på Adwords-specialistbyrån Ad Relevance
Gästbloggaren Karl Lindberg är delägare på Adwords-specialistbyrån Ad Relevance.


Det som länge spekulerats om är nu här. Google ökar till fyra annonser överst på kommersiella sökningar och tar samtidigt bort de traditionella textannonserna på höger sida. Google bekräftar: "Vi kommer inte längre att visa annonserna till höger bortsett från PLA-boxen".
Vilka konsekvenser får det här?

Nya budgivningsstrategier kommer att krävas
Topp-4 blir viktigare och högst sannolikt också dyrare. Annonsplats 5 och nedåt kommer att synas nedanför det organiska, vilket innebär låg klickfrekvens. Hur säkerställer man att ens annonser syns topp-4 utan att starta ett budgivningskrig som inte blir lönsamt för någon? Hur påverkas mindre aktörer som inte har muskler att tävla med de största aktörerna?

Läs också: Sex trender för 2016 – sorry Facebook, nu tar andra över

SEO-strategier kan behövas ses om
Plats 1 organiskt blir på kommersiella sökningar plats 5 visuellt, vilket gör att på den typen av sökningar är det än mer förstaplatsen som gäller för att verkligen kunna driva mycket trafik. Speciellt om även Google Shopping syns. För ett stort antal sökningar blir det dock färre annonser totalt, så det är inte enbart en negativ förändring för SEO, det återstår att se hur den trafiken påverkas. Adwords kan även bli för dyrt på vissa ord så att den budgeten omfördelas till SEO.

Google Shopping ges större utrymme
Google Shopping är ett framgångskoncept från Google så det är logiskt att det kommer ges mer utrymme. Genom att ta bort sidoannonser blir det mindre brus på högersidan och det blir visuellt tydligare att se Google Shopping-annonserna. Större resurser kommer läggas på att göra riktigt vassa Google Shopping-kampanjer.

Varför gör Google då detta? Min tanke är att de självklart gör det för att tjäna mer pengar, men samtidigt även vill förbättra användarupplevelsen. Utan sidoannonser blir det en renare ”look”, Google Shopping-annonserna står ut mer och flertalet studier visar att textannonser på höger sida har en relativt låg klickfrekvens.

Källor: http://searchengineland.com/google-no-ads-right-side-of-desktop-search-results-242997
https://searchenginewatch.com/2016/02/21/google-is-removing-all-right-hand-side-ads-on-serps-worldwide/

Det här är ett inlägg på vår gästblogg skrivet av Karl Lindberg, som är delägare på Adwords-specialistbyrån Ad Relevance.


På Webbdagarna Academy har vi kurser i både Google Adwords och sökoptimering. Under en heldag ger vi dig de viktigaste verktygen och smartaste råden. Hela kursutbudet och mer information finns HÄR.