Trenden att det är det webbunika innehållet som lyfter de bästa tidskrifterna på nätet blir allt tydligare. I år förstärks detta ytterligare då två av sajterna på listan aldrig ens funnits i pappersform, utan från start valt att utveckla sin produkt på nätet och tagit hjälp av dess sociala plattformar för att sprida budskapet om sitt material.

Läs också: Topp100 2016 – De är Sveriges 100 bästa på internet

Vikten av personligt tilltal och kvalitativt opinionsdrivet material är fortsatt stort bland nätets bästa tidskrifter, men året har även inneburit nytt hopp för att långa, resurskrävande reportage ska kunna överleva i det nya medielandskap som internet tvingat fram. Samtidigt tycker vi oss se moln vid horisonten. Finns de långsiktiga pengarna för att driva de webbunika, storslagna satsningarna? Vi håller andan inför nästan år och hoppas.

KIT

Vinnare: KIT

Egentligen känns det nästan fuskigt. Med en rejält tilltagen riskkapitalbudget, välmeriterade chefer, handplockade medarbetare och ett uttalat långsiktigt tålamod från ägarna är frågan om KIT ens kan misslyckas. Ett år in i sin levnad verkar de hur som helst inte kunna det, i stället har deras udda "Vi har ingen startsida och det är vi stolta över"-plattform blivit en självklar del av vår vardag. Bra och varierat innehåll där brännande utrikesjournalistik och politik blandas med småbarnsproblematik och matlagningstips på ett nästan onaturligt naturligt sätt. Vi följer årets tidskriftsvinnare på sin fortsatta resa med såväl glädje som spänning.

Fakta:
Ansvarig för sajten: Robert Brännström
Antal heltidstjänster för sajten: 35
Sajten är byggd i: KIT Story Engine
Sajten är skapad av: KIT

Här är de övriga tidskriftssajterna som hör till de bästa 2016:

blank spot project

Blank Spot Project

Kan medborgarfinansierad journalistik fungera på en sådan liten marknad som den svenska? Blank Spot Projects chanser på sikt kan vi inte säga något om än, men så här långt ser det ljust ut för deras ambitiösa satsning på utrikesjournalistik.

chef

Chef

Vi har gillat Chef.se i många år, och kärleken har inte mattats av efter fjolårets omgörning, med en ny, responsiv och luftig design med fortsatt bra tilltal. Men satsningen Chef Premium betyder väl inte att ni går mot en allt mer inlåst plattform, väl?

dagens samhälle

Dagens Samhälle

Under året har fjolårets vinnare jobbat vidare på att befästa sin position som startplatsen för debatt och opinion inom offentlig sektor, ett område som kanske aldrig varit viktigare än nu. Dagens Samhälle fyller en viktig funktion och gör det bra.

nöjesguiden

Nöjesguiden

Vi trodde precis att Nöjesguiden var på väg att tappa stinget, när de i somras presenterade sin satsning Hatet, som ett svar på den ökande rasismen i samhället. En enkel men mycket vass och drabbande webbsatsning som följdes upp i papperstidningen. Bra jobbat.