Tryckeribranschen känner i allra högsta grad av digitaliseringens följder när broschyrer och kataloger byts mot digital kommunikation. På en krympande marknad har tryckeriet Åtta.45 valt att investera 120 miljoner kronor i nya tryckpressar. Samtidigt har de tagit fram en modern webbutik för trycksaker som är helt transparent med priser. En kulturrevolution i en gammal konservativ bransch.

Peter Carlén
Affärsutvecklare Peter Carlén på tryckeriet Åtta.45 tror inte att det finns någon väg tillbaka från nätförsäljning av trycksaker. Omvärlden trycker på.

– Vårt koncept Flipp, där flera beställningar ska kunna tryckas samtidigt, triggade igång satsningen på en webbshop. Vi måste få upp volymerna för att få ut fördelarna med samtryck, säger Peter Carlén, affärsutvecklare hos Åtta.45 och ansvarig för e-handeln.

I företagets moderna tryckeri i Veddesta norr om Stockholm ger de moderna tryckpressarna mer en känsla av avancerad processindustri än trycksvärta. Men pallar med tidskrifter och broschyrer avslöjar vad de sysslar med.

Läs också: E-handel: Så försöker B2B-företagen ta rygg på B2C

Åtta.45 har under flera år haft webbutiker för enskilda kunder. Det har varit ett krav från många kunder som vill att exempelvis nyanställda ska kunna beställa visitkort. Men den nya butiken är helt öppen för vem som helst att gå in och beställa broschyrer, visitkort, affischer och blad. Kunden väljer upplaga, format, papper och antal sidor, får priset direkt och laddar upp tryckoriginal. Alla beställningar granskas innan de trycks, men i princip skulle en beställning kunna gå direkt till tryckpressarna.

– Det är viktigt att det finns en direktkoppling mellan butik och produktionssystem. Tidigare var vi tvungna att stansa in en ny order. Det betydde att vi gick back på små visitkortsbeställningar. Nu är visitkorten en produkt med goda marginaler, säger Peter Carlén.

Trots att det är ledningen som har bestämt att Åtta.45 ska satsa på webbhandel finns det ett visst motstånd internt mot e-handel. Tryckeribranschen är gammal och konservativ och det är lätt att tro att alla kunder vill göra som de alltid har gjort.

– Förr eller senare tippar det över. Det finns ingen väg tillbaka, säger Peter Carlén.

åtta.45
Tryckeriet Åtta.45 valde att vara helt transparent med priserna i sin nya webbutik.


Kraven på förändring kommer i allra högsta grad från utlandet. Moderna tryckerier som danska Lasertryck har haft en öppen webbshop i flera år. Med bas i Norge har Gelato, en världsomspännande marknadsplats för tryckeritjänster med en värdering på 1,5 miljarder norska kronor, avtal med 400 000 tryckerier runt om i världen. För att använda en sliten klyscha: Gelato är tryckeribranschens Uber. Tyska Flyer Alarm lanserade förra året en svensk webbshop för trycksaker,

Läs också: Så använder du social selling för att hitta nya kunder

– Visst har vi inspirerats av danska Lasertryck. Gelato är mer inriktad mot privatmarknaden, säger Peter Carlén.

Vid lanseringen av den nya webbutiken riktade Åtta.45 sig främst mot reklambyråer de redan arbetar med. Åtta.45 har ännu inte aktivt börjat marknadsföra sin webbutik brett. Mycket beroende på att de har velat invänta lanseringen av företagets nya webbsajt för att kunna presentera butiken på rätt sätt.

– Vi har startat en blogg och gjort noggranna analyser av vilka sökord människor använder när letar efter tryckeritjänster. Vi kommer att köpa Adwords. Det är nu det roliga börjar.


E-handel är förstås ett av ämnena vi tar upp på Webbdagarna Malmö 17 – 18 maj. Läs mer om talare, tema och program HÄR och boka biljett redan i dag.

Fakta

Tryckeriet Åtta.45, som grundades år 1999, är ett av Sveriges största tryckerier. Företaget har haft en stadig tillväxt på en krympande marknad och omsatte 205 miljoner kronor 2015. Bland annat trycker de 400 tidskrifter.