Vad har vi att vänta oss av ditt föredrag?

– Under de senaste sex åren har jag genomfört tusentals A/B-tester för våra kunder, optimerat deras webbplatser genom att kombinera data med konsumentpsykologi och försökt lära känna kunderna på ett känslomässigt plan och designa för dem. Jag kommer att diskutera grunderna för att lära sig att förstå kunder på en känslomässig nivå och hur man tolkar deras sinnestillstånd och hur man bygger bättre mobila upplevelser som konverterar.

Vilket är det vanligaste felet företag gör när de försöker omvandla mobila besökare till mobila kunder?

– Ett vanligt fel är att inte skilja mellan en mobil besökare och en stationär sådan. Trots att en genomsnittlig webbplats i dag har över 65 procent mobil trafik, så skapar de flesta inte någon särskild lösning för mobiler. Eftersom mobila besökare beter sig och tänker annorlunda än stationära besökare är det viktigt att skapa bättre, mer personliga mobilupplevelser som passar besökares beteende och sinnestillstånd.

Läs också: Buzzfeed-chefen: ”Vi är rädda för att misslyckas – därför samlar vi data om allt”

Varför har så många företag svårt att få besökare att handla från mobila enheter? Är det så enkelt som att skärmen är mindre eller finns det andra faktorer?

– Det blir en annorlunda upplevelse att shoppa från mobilen med tanke på storleken, men sinnesstämningen hos någon som surfar in på en handelssajt via en mobil är också mycket annorlunda och ett av de största skälen till att vi har problem med att konvertera i mobilen.

– Till skillnad från när vi sitter vid ett skrivbord och har all tid i världen är vi oftast på språng med mobilen, vi multitaskar och förväntar oss en annorlunda upplevelse. Dessutom har vi ofta svårt att hitta vad vi letar efter när vi kommer till sajter med responsiv design, de blir ofta väldigt avskalade i mobilen vilket gör inköp svårare.

Läs också: Så håller du dig i söktoppen på Google

Titeln på ditt föredrag är "Data, meet emotion". Varför är känslor viktiga när man talar om den mobila upplevelsen?

– För att verkligen lyckas skapa konvertering i mobilen måste du lära känna din målgrupp på ett djupare plan. Data om kön, ålder och beteenden är bra, men samtidigt är det bara en början, det finns mycket mer att gräva i kring de känslor som styr våra upplevelser när vi handlar med mobilen.

– Som konsumenter köper vi egentligen inte produkter – vi köper bättre versioner av oss själva. Vi köper en känsla – vare sig det handlar om att vi vill känna oss smartare, säkrare eller som en del av samhället, allt vi köper i livet bottnar i en känsla och känslor dikterar stora delar av våra beslutsprocesser i livet.

Missa inte Talia Wolf på Webbdagarna Göteborg 21 – 22 september! Läs mer och boka biljett HÄR.