Det här är den femte och sista delen i vår artikelserie om e-handel med matvaror. Här hittar du de övriga delarna:
1: Därför är mat på nätet hetast just nu – fördubblad försäljning varje år
2: Fyra innovationer som kan lyfta mathandeln på nätet
3: Så vinner lösplock över kassen i kampen om mat på nätet
4: Här är maten som växer på nätet – småkryp och lågprisvaror ger nya nischer

Vi handlar mat för stora summor och vi handlar ungefär samma matvaror varje vecka. För att undvika att göra storhandlingen till en utmaning varje vecka skapar vi snabbt vanor och favoriter bland varor och varumärken. De som handlat mat i utländska matbutiker vet hur jobbigt det är att navigera i ett hav av okända varumärken.

Vi som registrerar alla våra köp med kundkort blir inte förvånade över att Icas erbjudanden stämmer väl överens med våra köpvaror. Jag har vänner som kommit på sina respektive med att handla godis som äts upp innan hemkomsten. Varför skulle annars Ica alltid skicka ut erbjudanden om Pigalle?

Läs också: Så kan företag synas på Pokémon Go – och det här bör du tänka på inför kommande digitala hajpar

Med artificiell intelligens och maskininlärning skulle en näthandel på några veckor kunna beställa och leverera all mat till oss. Genom att lägga till lite inspirationsmaterial och recept kan systemen dessutom ge oss lite lagom med överraskningar för att vår matlagningsglädje inte ska tunnas ut av vanans makt.

Lägg till möjligheten att med röstkommandon kunna berätta om du är sugen på något särskilt eller om du ska bjuda gäster på mat till helgen, så är du hemma.

Man kan också tänka sig att kunder kan lägga in särskilda regler för att exempelvis leva sundare eller gå ner i vikt. Algoritmerna ska kunna sätta en gräns för hur mycket salt eller socker maten får innehålla. Allergiker behöver inte längre granska nya livsmedel, eftersom algoritmerna gör det åt dem.

E-handel tillsammans med artificiell intelligens kan enkelt spara tre till fyra timmar varje vecka åt en vanlig familj. Kombinerar vi de automatiska leveranserna med leveranslösningar som det digitala låset Glue kan butiken leverera direkt in i kylskåpet utan att vi behöver bekymra oss om att vi måste vara hemma när AI har beställt mat till oss.

Anledningen till att matkasse-aktörer som Linas Matkasse har blivit så populära är att de gör vardagen lite enklare för människor som har ont om tid. Men matkassarna är lite för standardiserade för att fungera för alla. Min egen familj med fyra barn gör att vi faller ur ramen och får få kassar att välja på. Vi vill dessutom äta mycket vegetariskt, men kan tänka oss kött någon gång i veckan.

Med hjälp av artificiell intelligens kan nätbutikerna dessutom optimera sina leveranser, pressa kostnaderna för logistiken och spara miljön genom kortare utkörningsrundor.

Läs också: Så använder du Linkedin-grupper för att skapa en community och bygga nätverk

När alla matinköp sker via nätet minskar behovet av en egen bil. Här kan hushållen spara in stora pengar och miljön vinner också på den automatiserade handeln.

Med nätbutikernas system går det även att hitta tvillingfamiljer i grannskapet som gillar ungefär samma mat. Här går det att lägga in sociala funktioner som gör att vi kan skapa virtuella storfamiljer som samordnar matlagning och har kul tillsammans vid matborden.

Artificiell intelligens är en existerande kommersiell teknik. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna för hur den utnyttjas. Inom e-handel kan den både spara tid, pengar och miljön. Och dagligvaruhandeln är det perfekta segmentet att sätta lite intelligens på, eftersom den omsätter så mycket och är så vanebunden.

Webbdagarna Offentlig sektor 25 oktober är eventet för dig som jobbar med digitala kanaler inom Sveriges kommuner, landsting, myndigheter och övrig offentlig verksamhet. Konkreta tips, inspiration och föreläsningar om den digitala utvecklingen. Hela programmet och mer information finns HÄR!