– En extremt stor del av online-marknadsföring driver offline-köp. Tidigare har det inte funnits någon direkt möjlighet att mäta det, annat än med manuella undersökningar eller rabattkoder. Nu möjliggör Facebook för marknadsförare att genom gps och wifi-targeting mäta även konverteringar offline. Det kommer att gå att följa hur en person som har sett ett budskap på Facebook, på Instagram eller på en av Facebooks partnersajter sedan agerar rent fysiskt, säger Robin Hallgren, kommersiell chef på The Amazing Society.

Läs också: Talia Wolf: Så får du mobila besökare att bli till kunder

Facebook Offline Conversions beskrivs av Facebook som ett API som kan användas för att se hur många personer som har sett din Facebookannons för att sedan gå till exempelvis din butik efteråt. Marknadsförare kan knyta ihop hur deras målgrupper agerar offline och följa upp med att rikta nya specifika annonser online, som ett erbjudande från butiken någon har besökt.

– Facebook kan mäta på gps-data och wifi för att se om en annons driver fler butiks- eller eventbesök. Det går sedan att skapa nya målgrupper i annonsverktyget och rikta dessa mot just de personer som har befunnit sig i butiken, för att skapa mer relevanta budskap, säger Robin Hallgren.

Under hösten kommer Peak Performance att vara ett av företagen som betatestar formatet.

– Att få bättre insikt mellan online och offline gör Facebook till mer än en kanal i mixen för oss. Det ger oss möjlighet till smartare marknadsföring och mätning som har ett värde för varumärkets alla delar, säger Robin Salazar, e-commerce manager på Peak Performance.

– För företag som har både webbshop och fysisk butik går det att jobba smartare med marknadsbudgetar över avdelningar och att se hur annonser genererar försäljning både online och offline. Men Facebook Offline Conversions är också intressant för dem som enbart driver fysiska butiker, eftersom de nu kommer att kunna mäta hur deras online-marknadsföring verkligen fungerar, och vilka budskap det är som genererar besök, en analys som tidigare mest har byggts på antaganden, säger Robin Hallgren.

Facebook är först ut av de sociala plattformarna med möjligheten att kunna koppla online-annonser till hur personer har rört sig i den fysiska världen. Robin Hallgren är dock övertygad om att det även fortsatt kommer att värnas om den personliga integriteten. Under hösten kommer Facebooks utvalda partnerbyråer att betatesta formatet med kunder, för att sedan tweaka tjänsten innan den rullas ut brett till alla annonsörer.

– För den som planerar en kampanj via Facebook Offline Conversions på sikt är det viktigt att tänka på vad man har för målsättning med kampanjen. Om man är en butik kanske målsättningen är att driva människor till den butiken. Då är det också viktigt att tänka på målgruppsanalysen. Som exempel, om man är en smyckesbutik kanske man kan börja med att testa mot en större kundmålgrupp, som alla kvinnor över 25 år med ett intresse för smycken, för att sedan lära sig hur dessa konverterar offline och sedan anpassa annonseringen bättre, säger Robin Hallgren.

Läs också: Därför är mat på nätet hetast just nu – fördubblad försäljning varje år

Robin Hallgren berättar att det även kommer att gå att synkronisera företagets CRM-system med Facebooks system, vilket gör det möjligt att identifiera vilka av kunderna som har svarat på en annonskampanj och hur de har agerat. På så vis kan kommunikationen med enskilda kunder bli ännu mer målgruppsanpassad.

– Att kunna göra den här typen av kampanjer, där man kan ha koll på sin marknadsföring i alla led, är ett steg mot att göra all form av marknadsföring digital på ett eller annat sätt. På sikt kommer vi med liknande teknik säkerligen att se smartare stortavlor på stan och busshållplatser också. Tittar vi tillbaka bara tio år har otroligt mycket hänt inom att kunna rikta annonser till specifika målgrupper, som mot bara dem som varit inne på ens hemsida. Nu kommer det även att gå att göra i det fysiska rummet, avslutar Robin Hallgren.

Webbdagarna Offentlig sektor 25 oktober är eventet för dig som jobbar med digitala kanaler inom Sveriges kommuner, landsting, myndigheter och övrig offentlig verksamhet. Konkreta tips, inspiration och föreläsningar om den digitala utvecklingen. Hela programmet och mer information finns HÄR!