Det här är del 2 i vår serie om mätverktyg för sociala medier.
Här hittar du del 1: Så mäter du rätt i sociala medier – och kan investera smartare

Att förbättra kunskaperna i matematik hos elever i Sverige, det är vad Mattecentrums verksamhet går ut på. Som för alla organisationer är resurserna begränsade.

– Vi vill göra så mycket nytta för samhället för så lite pengar som möjligt. Därför finns ett enormt stort behov av att veta vad vi ska satsa pengar på, säger Karolina Lisslö, generalsekreterare för Mattecentrum.

För att ta reda på det har Mattecentrum börjat jobba aktivt med mätning av de insatser som görs i sociala medier. Man kan få ut extremt mycket av sin mätning, menar Karolina Lisslö. Men det hänger på att man lägger tid på att bestämma vad man vill veta.

– Vi brukar säga att mäta är rätt – men inte lätt.

Läs också: Därför bör alla lära sig att koda – och så kommer du igång

Ett färskt exempel på hur Mattecentrum mäter är årets politikervecka i Almedalen. Tidigare år har de främst mätt antalet tweets och retweets efter Almedalen. Men den här gången gjorde Mattecentrum annorlunda.

– Vi ville veta om vi når rätt målgrupp och om vi når fram med de budskap vi vill. Så vi satte oss ner och gjorde en mini-swot-analys, och satte mål för vilka vi ville nå ut till och hur.

Utifrån målen tog Mattecentrum fram tre mätpunkter. Den första var vilka som interagerar med Mattecentrums varumärke och hashtaggar. Är det målgruppen man nått, eller har retweetsen gjorts av interna personer? Får de engagemang av andra än de som de redan känner?

Den andra punkten var tonaliteten, där målet var att undvika negativa omnämnanden.

Den tredje mätpunkten handlade om vad som skrivs om Mattecentrum. Organisationen använder både ett ordmoln som visar vilka ord som nämns i samband med Mattecentrum, och ett ordmoln med aktörer, som visar vilka som interagerar med varumärket.

– Ordmolnet för aktörer tittade vi väldigt mycket på. Man kan hitta många intressanta kontakter där, berättar Karolina Lisslö.

En viktig sak att komma ihåg när man mäter är att dela upp intern och extern interaktion med innehållet, exempelvis när egna anställda eller samarbetspartners retweetat eller klickat like.

– Att lägga inbördes beundran åt sidan en stund, även om den också är viktig – det är då du ser den verkliga bilden av nya möjligheter, säger Karolina Lisslö.

Vad har ni lärt er av att mäta?
– Vi kan planera bättre och lägga resurser rätt. En bieffekt av mätning är att arbetet blir lättare. Kommunikationsteamet vet när och var de ska lägga tid på olika projekt. Har man inte tydliga riktlinjer och mål är det lätt att bränna ut sig, det tar aldrig slut.

Läs också: Talia Wolf: Så får du mobila besökare att bli till kunder

Karolina Lisslö är kritisk till tendensen som finns idag att först och främst jaga likes.

– När man säger att vi ska ha ett visst antal likes tvingar det fram stress att uppnå något som inte har någon egentligen betydelse, konstaterar hon.

För Mattecentrums del har mätningen inte bara förbättrat arbetet med sociala medier. Mätandet genomsyrar idag hela organisationen. En av de viktigaste mätpunkterna är vilken effekt som Mattecentrums räknestugor har på elevernas mattekunskaper, alltså det övergripande syfte med organisationen. Det som mäts är betygen i matematik i årskurs 1 på gymnasiet. Betygen i kommuner där Mattecentrum har räknestugor jämförs med betygen i de kommuner där Mattecentrum inte finns.

– Vi ser att våra räknestugor ökar elevernas betyg med fem procent. Nu kan vi verkligen säga att vi gör skillnad, säger Karolina Lisslö.

Fler tips och råd kring din satsning på sociala medier får du på vår heldagskurs på Webbdagarna Academy. Vi tar bland annat upp hur du skapar relevant innehåll, vilka kanaler som passar ditt varumärke och hur du optimerar dina poster för maximal spridning. Läs mer och boka plats HÄR!