Det här är den fjärde delen i vår serie om mätverktyg för sociala medier. Här hittar du övriga delar:
1. Så mäter du rätt i sociala medier – och kan investera smartare
2. Mattecentrum: ”Att räkna likes skapar onödig stress”
3. Därför misslyckas mätningen i sociala medier

Ann-Sofie Krol, vd och konsult Bybrick Insight:

1. Sätt mål.
Att veta vilken effekt ni vill uppnå är a och o för att kunna ta fram en bra strategi för sociala medier, som givetvis ska vara en del av den totala strategin, och för att ta reda på vilka mått som är relevanta.

2. Lär känna er målgrupp.
– Förarbetet behöver inte vara så svårt, avsätt en timme och tänk igenom hur målgruppen ser ut. Se upp så att ni inte gör stereotyper. Även en avancerad målgruppsanalys är inget som kostar massor med pengar eller tar massor med tid. Att göra fel kostar oftast mer, säger Ann-Sofie Krol.

Läs också: Kristin Heinonen: Så kommer chattbotar revolutionera hur vi kommunicerar med teknikprylar och andra människor

3. Våga kom igång.
– Anamma det som en läroresa, prova er fram och se vad som fungerar. Och jaga inte bara succéer, ibland lär man sig mest på grejerna som inte gick bra.

Karolina Lisslö, generalsekreterare Mattecentrum:

1. Bestäm vad du ska mäta och varför.
Hur ska data användas, och vem ska använda dem?

2. Välj hur ofta data ska mätas.
Är det ett engångsprojekt eller ska de ställas i relation till en uppföljning, till konkurrenters resultat, eller över tid?

Karolina Lisslö
Karolina Lisslö.

3. Ta hjälp av någon som kan, för att slippa uppfinna hjulet.
– Annars tror jag att det är viktigt att börja enkelt så att du förstår värdet av mätningen. Bygg successivt på med fler mätbara parametrar, säger Karolina Lisslö.

Eva Åberg, konsult Audiendo:

1. Betrakta sociala medier som ett verktyg för att nå organisationens mål.
– Aktiviteten i sociala medier är inte ett mål i sig, det är den sluteffekt ni vill uppnå som är viktigast att mäta. Vill ni sälja fler skor? Mät försäljningen då, säger Eva Åberg.

2. Stirra er inte blinda på antalet följare.
– Det är inte ens säkert att era följare ser era uppdateringar. Ni måste istället se om era uppdateringar har skapat interaktion i rätt målgrupper.

Läs också: Bonnier-chefen: ”Digital transformation är ren och skär affärsutveckling”

3. Mät så att ni lär er.
Titta på alla uppdateringar ni gör och fundera över, varför fungerar det här så bra?

– Använd mätpunkter som mäter aktiviteten och om ni har nått rätt personer, avslutar Eva Åberg.

Fler tips och råd kring din satsning på sociala medier får du på vår heldagskurs på Webbdagarna Academy. Vi tar bland annat upp hur du skapar relevant innehåll, vilka kanaler som passar ditt varumärke och hur du optimerar dina poster för maximal spridning. Läs mer och boka plats HÄR!