När jag klev upp på scenen på Webbdagarna Offentlig sektor den 25 oktober för att avrunda en fullspäckad dag och tacka besökare och talare var det också det sista skuttet upp på Webbdagarna-scenen för i år.

Dags att summera året och blicka framåt, mot ett löftesrikt 2017.

1. Så många talare – vilken bredd och kompetens!
Under året har nästan 180 talare tagit plats på någon av våra scener för att inspirera, engagera, avslöja, tipsa, underhålla, spana, reflektera och beröra. De har lockat till både skratt och eftertanke och har bjudit på såväl ”aha, det hade jag ingen aning om” som ”ja, just det, precis så är det”.

Läs också: Så ökar vi tempot på Webbdagarna Stockholm

Merparten av de 180 talarna har jag haft förmånen att få träffa innan, under eller just efter eventet och jag har gång på gång slagits av vilken kompetens de besitter.

Och många, många av våra talare har fått toppbetyg av er besökare.

Årets allra största publikfavorit är Tobias Degsell, som för sin föreläsning på Webbdagarna Malmö belönades med toppbetyget 4,89 av 5 möjliga.

Tobias Degsell talade bland annat om vilka egenskaper som Nobelpristagarna lyfter fram som avgörande för sitt arbete. Kommunikation, nätverkande och det fysiska mötet är tre av de viktigaste faktorerna, enligt pristagarna själva.

Andra talare som också har fått toppbetyg under året är Nathalie Nahai, som i Stockholm pratade om de psykologiska förklaringarna till vårt agerande på nätet, Alexander Bard, Oli Gardner (med smarta tips för att öka konverteringen), Kristin Heinonen (om chattbottar och konversationen som gränssnitt) och Rahul Lindberg Sen (om kopplingen mellan kundrelationer och förhållanden).

2. Våra engagerade besökare
Vad vore Webbdagarna utan våra besökare! I år har nästan 3 000 personer besökt något av eventen i Stockholm, Göteborg eller Malmö och bidragit med engagemang, frågor, reflektioner och funderingar.

Traditionellt har våra besökare varit mycket aktiva på Twitter under eventen, men där ser vi samma trend som IIS noterar i ”Svenskarna och social medier 2016” – att allt färre använder plattformen.

Och även om Webbdagarna-publiken fortfarande hör till dem som twittrar är det troligen i andra sociala kanaler vi kommer att mötas framöver. Instagram knappar till exempel in och på Linkedin finns ofta summeringar och insikter efter eventen.

3. Orden som återkommer
Våra föreläsare pratar om allt från chattbottar till konvertering, från the Dark Net till Snapchat, från content marketing till ROI, men ändå finns det ord som dyker upp gång på gång, oavsett ämne. Och de är inte alltid de ord man kan förvänta sig på ett event om digital marknadsföring. Eller så är de just det.

Här är några av dem:

Empati, involvera, våga testa, våga misslyckas, känslor, människor först – system sedan, behov, samarbete, gemenskap, tänka nytt och utgå från det du har/gräv där du står.

Vilka ord kommer vi att få höra på Webbdagarna under 2017? Jag spanar att det, bland mycket annat, blir growth (tillväxt), samarbete, interaktion, intelligens (både artificiell och annan), meddelandetjänster, bilder och rörligt (fortfarande lika aktuellt), rätt innehåll för rätt plattform, personalisering och värde.

Vi ses på Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017!