Det här är den fjärde delen i vår serie om betallösningar på nätet. Här hittar du övriga delar:
Del 1: Betaltrender: Swish dominerar, Apple Pay på g och Wywallet försvinner
Del 2: Därför överlever Swish både fiasko och konkurrens
Del 3: Nätbetalningar: Så inspirerar kinesiska Wechat hela världen

Under tredje kvartalet 2016 kom 50 procent av världens trafik till nätbutiker från mobiler, men bara 30 procent av orderna, enligt Salesforce Cloud Shopping Index (tidigare Demandware Shopping Index). Fortfarande är konverteringsgraden betydligt lägre på mobiler än på desktop.

Oavsett om du säljer produkter eller avancerade tjänster online är betalningen en av de mest kritiska punkterna vid transaktionen. Smidiga betallösningar är en viktig förutsättning om den mobila konverteringsgraden (0,56 procent) ska närma sig desktop (1,39 procent). På mobilen blir det ännu viktigare att ge kunderna det betalsätt de efterfrågar.

Vad kunderna helst vill betala med på mobilen:

Föredrar kort på mobilen 40 procent
Föredrar faktura på mobilen                 24 procent
Föredrar direktbetalningar                   21 procent

Källa: Svensk E-handel 2016 av Dibs

Betalföretagen arbetar hela tiden aktivt med att göra sina tjänster enklare att betala med på mobilen eftersom alla är överens att mobilen är e-handelns framtid.

– De flesta mobila betalningar på webben sker på samma sätt som på desktop, säger Patrik Müller, evangelist på betalväxeln Dibs.

Läs också: Topp100 2016: Här är årets bästa svenska sajt

Kunderna känner sig trygga och nöjda med traditionella betalsätt som kort och faktura. Och renodlade mobila betallösningar, som SEQR, WyWallet och Masterpass, används knappt av svenska konsumenter, enligt undersökningen Sverige Betalar 2016.

Om desktop-köp lämnar utrymme för ett visst krångel i utcheckningen kräver mobilköp mer av system och betallösningar. Det finns ett stort värde för kunden om de slipper skriva in kort- och adressuppgifter vid köp från en mobil. Därför driver det mobila skiftet fram superenkla betallösningar:

  • Klarna Checkout känner igen en kund och därför är adressen ofta redan för-ifylld i en butik du aldrig har handlat från. Den som väljer fakturabetalning slipper sedan att skriva in kortnummer.
  • Betalväxeln Dibs håller på att rulla ut en lösning som med hjälp av 200 datapunkter känner igen en mobil som tidigare handlat från någon av Nets-Dibs kunder. Då slipper kunden skriva in sitt kortnummer om de har gjort det en gång förut. Vid årsskiftet kommer 25 000 butiker att vara anslutna till systemet. 
  • Banken SEB har riskbaserad kortbetalning där kunderna i nio fall av tio slipper autentisering med kod när kundens beteende liknar tidigare betalningar.
  • Identifiering med mobilt bank-id vid betalningar är enklare än identifiering med bank-id på en desktop-dator. Och idag har 5,5 miljoner svenskar mobilt bank-id.

Som e-handlare är det viktigt att hålla koll på vilka mobila betallösningar som kommer. När Swish återkommer med en e-handelslösning kommer det att bli ett stort betalsätt på mobiler.

Läs också: Så mäter du effekten av sociala medier – här är experternas 9 bästa tips

Plånbokslösningen Masterpass har många fördelar för den mobila kunden, men bankerna har varit ovilliga att marknadsföra lösningen direkt mot sina kunder. Apple Pay, Android Pay och Samsung Pay kan bli viktiga betalsätt för handlare som säljer globalt.

Idag är minimi-nivån att erbjuda kunderna faktura och kortbetalning oavsett hur stor andel av kunderna som handlar från mobiler. När Swish har bevisat att deras nya betalsystem för webben fungerar är Swish det självklara komplementet.

Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 är eventet som tar dina digitala affärer till nästa nivå. Under två fullspäckade dagar kommer föreläsare i världsklass att engagera, entusiasmera och erfarenhetsdela. Content, growth, konvertering, samarbete, artificiell intelligens, rörligt, roi, sociala medier, e-post, digitalisering. Och mycket mer. Boka din plats redan idag.