När Facebook Messenger lanserades 2011 var det en enkel plattform för att chatta. I dag har appen enligt Facebook en miljard aktiva användare och kan användas för att skicka pengar (om du bor i USA), ringa videosamtal, skicka video och bilder, prata i grupper med mera.

Företag kan använda Messenger som kundtjänst och bland annat skicka kvitton till sina kunder och apputvecklare kan integrera sina appar på plattformen.

Läs också: Hur når man fram till ungdomar i dag? Med meddelandeappar som Snapchat och Whatsapp så klart

Nyligen lanserades Instant Games, där det direkt från en meddelandetråd går att spela spel som Pac-Man och Space Invaders, och funktionen Messenger Day, där användarna kan dela foton och filmer som sedan försvinner à la Snapchat.

Och på gång att rullas ut är exempelvis Rooms, en funktion som tillåter mer publika gruppchatter kring specifika ämnen.

Det här är bara början.

Facebook sneglar, liksom så många andra just nu, mot Kina, där Wechat är den dominerande appen med allt från e-handel och taxibokning till lojalitetsprogram, och Japan, där appen Line är installerad på var och varannan telefon.

Att samla saker på ett ställe är en bra tanke. Att samla en udda blandning av funktioner som inte har någon koppling till varandra är en sämre. Minns till exempel alla dessa portaler för allsköns funktioner som aldrig lyckats flyga.

Läs också: Därför är det dags att jobba på ditt nät-vett

Men när relevanta funktioner kopplas till det vi redan gör, som till exempel en köpfunktion (inklusive betalmöjligheter) till en produkt en av vännerna tipsar om eller en bokningsfunktion för att ta en taxi till restaurangen där ni just bestämt att ni ska ses, då är det en vettig samling.

Jag är inte säker på att det blir just Facebook Messenger. Men att det kommer en app som vill ta över och bli ditt förstahandsval, det känns inte som någon vågad gissning. Inte heller att den som gör det tillräckligt bra också kommer att lyckas.

Vi är lata och bekväma och det är just vad Facebook hoppas på ska få oss att välja stanna inne i Messenger. Jag tror att de har helt rätt där.

Webbdagarna Stockholm 21 – 22 mars 2017 är eventet som tar dina digitala affärer till nästa nivå. Under två fullspäckade dagar kommer föreläsare i världsklass att engagera, entusiasmera och erfarenhetsdela. Content, growth, konvertering, samarbete, artificiell intelligens, rörligt, roi, sociala medier, e-post, digitalisering. Och mycket mer. Boka din plats redan idag.